Rige danskere bremser Kystbanens mobil-dækning

De velhavende nordsjællændere er selv skyld i, at mobildækningen på Kystbanen er så dårlig. Nu har DSB måske fundet en løsning.

Artikel top billede

Rejsende på Kystbanen mellem København og Helsingør har længe døjet med så dårlig dækning på mobilnettet, at samtaler ofte falder ud og telefoner uanset selskab strander i sorte huller på dækningskortet.

Det problem er DSFirst i samarbejde med mobiloperatørerne i gang med at forsøge at løse.

Samtidigt lover selskabet, at rejsende få et nyt gode, som mange har spurgt efter i årevis: Internet i togene.

Den teknologiske oprustning, som DSBFirst nu retter mod mobilproblemet, består af repeatere - radioanlæg, som installeres på togene for at forøge rækkevidden af de mobilsignaler, der mere eller mindre kontinuerligt modtages langs med strækningen.

Repeater-installationen er allerede gennemført på hovedparten af de danske togsæt, og planlægges at være komplet i løbet af næste måned.

Danske tog udgør dog kun en tredjedel af togene på Kystbanen, og DSBFirst presser på overfor de svenske mobiloperatører for at få den samme løsning ind i de svenske togsæt.

Uvis virkning

Det vides endnu ikke, om repeaterne vil være tilstrækkeligt effektive mod de mange sorte huller, som befinder sig på området, som kystbanen kører igennem.

"Når alle togsæt har fået repeaterne aktiveret, skal vi sammen med teleselskaberne evaluere og se, om de har fjernet de sorte huller fra dækningskortet på strækningen," siger Claus Rehfeld Moshøj, teknisk direktør i DSBSverige, der er serviceselskab for DSBFirst

Området ved Kystbanestrækningen nord for Købehavn, som primært bebos af den mere velhavende del af befolkningen, har generelt flere sorte huller i mobildækningen end de fleste andre områder i Danmark.

Det skyldes, at beboerne her oftere klager og gør indsigelse, når kommunen skal give tilladelse til at sætte nye master op.

Samme problemstilling - at større rigdom i et område giver flere sorte huller i mobildækningen - er set flere andre steder i landet.

"Der bor jo en hel del ressourcestærke mennesker i det her område, og det har nok påvirket, hvor mange master mobiloperatørerne har fået mulighed til at stille op," fortæller den tekniske direktør i DSBFirst.

Konkurs forsinkede internettet

Han nævner som eksempel, at der er så dårlig dækning i Rungsted, at DSBFirst selv ofte har haft svært ved at komme i kontakt med egne ansatte i togene der.

ComON har tidligere beskrevet, hvordan borger-modstand mod mobilmaster har givet Aarhus særligt mange sorte huller i mobildækningen.

Hvis det lykkes at omgå dækningsproblemet i whiskybæltet med de installerede repeatere, vil DSBFirst snart kunne tilbyde et rent Bonanza af netadgang sammenlignet med tidligere. Også i september blænder man på Kystbanen på for gratis internet.

Kystbanepassagererne skulle egentlig have haft internet tidligere i år, men processen blev standset af ButlerNetworks' konkurs. Nu er samarbejdspartneren Commute Media så kommet op med samme løsning til Kystbanen, som selskabet leverer til S-togene: En 3G-baseret internetforbindelse, som skal give togpassagererne op til 6 Mbit/s efter samme model, som der i dag ses i S-togene. (S-togenes internet er midlertidigt lukket grundet opgradering).

Svenske tog er langsommere

Det er dog kun en mindre del af Kystbanens tusindvis af passagerer, der får glæde af det gratis internet.

Net-løsningen fra Commute Media kommer nemlig kun i den tredjedel af togene på Kystbanen, som er danske togsæt.

De øvrige togsæt på strækningen er svensk ejede, og her har man ikke har villet binde an med det reklamefinansierede internet fra Commute Media.

Svenskerne planlægger en anden internetløsning, erfarer ComON, men den har formentlig noget længere udsigter. DISBFirst oplyser, at man vil kunne se udenpå togene, hvilke togsæt, der har repeatere og internet.

Internettet i de danske tog på Kystbanen bliver efter planen aktiveret sidst i september.

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job