Derfor er folk ligeglade med om det er open source

Engang var der heftige diskussioner om fordele og ulemper ved open source versus lukket kode. Sådan er det ikke længere.

Artikel top billede

Læs også:

Ligegyldig nu: Krigen om dokumentformater er slut

Derfor vinder open source-firmaer ikke store ordrer

For få år siden var det et salgsargument, at man kunne fortælle kunderne, at man leverede en it-løsning baseret på open source.

Men sådan er det ikke mere, fortæller direktøren i open source-firmaet Magenta.

Han var engang en af frontkæmperne for den åbne kildekode.

Tidligere var han nemlig formand for den forening, der varetager open source-leverandørernes interesser i Danmark, OSL.

Dengang udførte han lobby-arbejde blandt politikere og journalister for at sætte fokus på open source-kodens fordele.

En af mærkesagerne var, om danskerne skulle gemme deres dokumenter i open source-folkets ODF-format eller i Microsofts OOXML-format.

Den diskussion er også væk.

Det er ikke relevant mere

I dag satser han krudtet et andet sted.

"Open source er et non-issue i forretningssammenhæng," siger Morten Kjærsgaard.

"Vi sælger hverken mere eller mindre ved at fortælle, at vores it-løsninger er baseret på åben kildekode," siger han.

Tiderne har ændret sig, og det er blandt andet den allestedsnærværende finanskrise, der har udslettet fjendskabet mellem proprietær kode og open source-folkene.

Krisen har betydet et større fokus på penge og et mindre fokus på ideologi.

"Det, der betyder noget for it-chefen, er, om tingene fungerer og ikke mindst, hvad de koster," uddyber han med en henvisning til, at budgetterne til it barberes ned med et krav i enden om, at der skal skabes større værdi for de færre penge.

"Jeg har brugt rigtig mange timer gennem rigtig mange år på open source-sagen, men tiden har i dag overhalet kampen indenom og gjort den mindre vigtig for leverandørerne," siger Morten Kjærsgaard.

"Ideologien, der tidligere var forbundet med debatten, er blevet afløst af forretning."

Læs også:

Ligegyldig nu: Krigen om dokumentformater er slut

Derfor vinder open source-firmaer ikke store ordrer

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S