EU vil have Google til at udskyde nye privatlivs-regler

EU har bedt Google om at udsætte selskabets nye privatlivspolitik, så der er tid til at kigge nærmere på dens konsekvenser.

Artikel top billede

Computerworld News Service: EU's databeskyttelses-myndigheder har bedt Google om at udsætte datoen for, hvornår selskabets nye, konsoliderede privatlivspolitik træder i kraft.

Artikel 29-gruppen, der er et uafhængigt EU-rådgivningsorgan vedrørende databeskyttelse og beskyttelse af privatlivets fred, sendte torsdag et brev til Googles topchef, Larry Page, for at bede om mere tid til at undersøge selskabets opdaterede privatlivspolitik, før den træder i kraft.

"Vi anmoder om, at den nye privatlivspolitik venter med at træde i kraft, med det formål at sikre at det ikke foreligger nogen misforståelse angående Googles forpligtelse overfor sine brugeres og EU's borgeres informationsrettigheder," skriver (pdf) formand Jacob Kohnstamm på vegne Artikel 29-gruppen.

Det står ikke klart, om det også vil påvirke brugerne i andre dele af verden, hvis Google indvilger i EU's anmodning om at udsætte datoen for, hvornår selskabets nye privatlivspolitik træder i kraft.

Google oplyser, at selskabet er villig til at diskutere EU-myndighedernes eventuelle bekymringer, men udtaler ikke direkte, at selskabet vil efterkomme anmodningen om at udskyde den nye privatlivspolitik.

"Vi orienterede næsten alle medlemmerne af arbejdsgruppen i ugerne op til vores offentliggørelse," udtaler Google til Computerworlds amerikanske søstermedie.

 "Ingen af dem gav udtryk for nogen væsentlige bekymringer på daværende tidspunkt - og nu har vi påbegyndt det største kommunikations-initiativ til vores brugere nogensinde. Ændringerne træder ikke i kraft før 1. marts og vi vil med glæde tale med enhver databeskyttelses-myndighed, der har spørgsmål om ændringerne, mellem nu og det tidspunkt."

Et enkelt dokument

Googles nye privatlivspolitik samler mere end 60 privatlivspolitikker fra Googles forskellige produkter i et enkelt dokument.

Den nye politik gør det muligt for Google at konsolidere en brugers personlige oplysninger, der kan være spredt over forskellige tjenester, så selskabet kan behandle brugeren som den samme person på tværs af alle sine produkter.

Google anvender på nuværende tidspunkt over 70 forskellige privatlivspolitikker til sine forskellige tjenester.

Simpelthen Google

Google oplyser, at den nye, konsoliderede privatlivspolitik ikke alene vil være enklere, men at den også vil gøre det muligt for selskabet at tilbyde en "mere intuitiv Google-oplevelse."

Denne konsolidering på tværs af selskabets produkter kan gøre det muligt for Google at tilbyde nye tjenester såsom påmindelse af kalenderaftaler ud fra brugerens geografiske placering og som tager højde for lokale trafikforhold samt bedre staveforslag og forbedrede søgeresultater.

Også visse politikere i USA er bekymrede for, at Googles nye privatlivspolitik kommer til at betyde, at brugerne får mindre kontrol over deres egne data.

"Det er helt afgørende, at brugerne har mulighed for selv at beslutte, om deres information deles på tværs af Googles produkter," udtalte Ed Markey, der er repræsentant fra Massachusetts for Demokraterne og medformand for kongressens privatlivsgruppe, sidst i januar efter Googles offentliggørelse af sine planer om den nye privatlivspolitik.

Sammen med Joe Barton, der er repræsentant fra Texas for Republikanerne, sendte Markey senere et brev (pdf) til Federal Trade Commission for at spørge om Googles nye privatlivspolitik eventuelt krænker et tidligere forlig med Federal Trade Commission angående privatlivskrænkelser i Google Buzz.

Google har reageret på disse og andre privatlivsbekymringer ved at påpege, at selvom selskabet opdaterer privatlivspolitikken, så har brugerne stadig de samme muligheder for selv at regulere, hvilke personlige oplysninger der offentliggørelse.

"Mulighederne for regulering af privatlivsindstillingerne har ikke ændret sig," fastslår Google i et blogindlæg for få dage siden.

"Vores brugere kan redigere og slette deres søgeoversigt; redigere og slette deres oversigt over viste YouTube-videoer; bruge mange af vores tjenester både logget ind og uden at være det; bruge Google Betjeningspanel og Google Annoncepræferencer til at se hvilke data vi indsamler, og håndtere hvordan de anvendes; samt benytte sig af vores arbejde med frigørelse af data, hvis de ønsker at fjerne deres personlige oplysninger fra vores tjenester."

Google har sendt de samme kommentarer til medlemmer af USA's kongres, som har skrevet til Google angående den nye privatlivspolitik.

Delte meninger

Der er tilsyneladende delte meninger blandt privatlivsfortalere angående Googles ændringer af privatlivspolitikken.

Electronic Privacy Information Center anmoder på den ene side Federal Trade Commission om at offentliggøre den privacy-redegørelse, som Google blev afkrævet i forbindelse med Buzz-forliget.

"På grund af Googles planer om at ændre sin fremgangsmåde 1. marts 2012 har EPIC anmodet FTC om at fremskynde offentliggørelsen af den rapport," skriver Electronic Privacy Information Center.

På den anden side roser den digitale borgerrettighedsgruppe Electronic Frontier Foundation Googles planer for at forenkle privatlivspolitikken men kritiserer selskabet for at være for dårlig til at forklare brugerne, hvad ændringerne går ud på.

Man kan læse mere om ændringerne på Googles egen side om den opdaterede privatlivspolitik, der efter planen træder i kraft 1. marts.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

KMD A/S

DevOps Engineer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Driftskoordinator til Cyberdivisionens Operationscenter i Hvidovre

Københavnsområdet

PensionDanmark

IT Security Specialist

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S