CMS-markedet: En ung og vild cowboy-branche

CMS-markedet er stadig et pionermarked, hvor der er plads til cowboytricks og pistolsvingeri.

Hvis den danske CMS-industri skulle batte økonomisk, så skal de danske udviklere rejse verden tyndog bringe honoraret med hjem, men sådan er det langt fra.

"Man skal lede rigtig langt efter et dansk konsulentfirma, der leverer hjemmesider til en stor virksomhed i eksempelvis London. Den viden eksporteres ikke i særlig høj grad. De danske systemer bliver kun valgt i udlandet, hvis der er lokale partnere, der kan skabe løsningerne," siger CMS-ekspert Janus Boye fra firmaet J. Boye

Samtidig ser Janus Boye en svaghed i kæden blandt de danske CMS på hjemmemarkedet.

"Virksomheder som Danfoss eller Grundfos har ikke valgt danske leverandører. Når de danske systemer ikke kan vinde på hjemmebane, så er det altså ikke kun godt nyt det hele. Danfoss og Grundfos er oplagte kunder, som eksempelvis Sitecore burde vinde."

Umodne systemer
Ud over økonomi og kendskab er et andet parameter for succes om de udenlandske firmaer, der vælger et dansk CMS, også fortsætter med at bruge systemet efter en årrække, eller om systemet udskiftes med en anden leverandør.

Med andre ord: Om kunderne bliver på det samme system i en længere periode.

Det er dog endnu for tidligt at sige noget om, lyder det fra Janus Boye.

"Markedet er stadigvæk ungt, og de danske systemer har kun gjort sig bemærket inden for de sidste par år," siger han.

"De firmaer i USA, der eksempelvis har valgt Sitecore, har således kun en kort erfaring med systemet. Det er stadig et uvist spørgsmål, om den umiddelbare danske succes kan holde i længden."

CMS-markedet er således stadig et pionermarked, hvor der er plads til lidt cowboytricks og pistolsvingeri.

"Markedet er ungt og kaotisk, og der er lang vej igen, før danske systemer kan erklære sig en fasttømret succes," siger Janus Boye.

"Sammenligner man med eksempelvis ERP-markedet, der er meget mere modent, så har det eksisteret i 20 til 30 år. Derfor kan det godt tage et årti, før CMS-markedet for alvor er modent, og i den periode kan der som bekendt ske meget inden for it-branchen."

Netop modenhed kan blive en trussel for de danske CMS'er, fordi virksomheder i fremtiden kommer til at stille langt større krav til systemerne.

I øjeblikket er det ifølge Microsofts erfaring med CMS-kunder til firmaets cloud-løsning de lidt lettere projekter, der bygges langt flest af.

"Det er typisk projekter, hvor marketingafdelingerne bruger et CMS til afvikling af kampagner," siger Peter Colsted, ansvarlig for Microsofts Azure.

Nye udfordringer
Det er dog langt fra nok, hvis man vil gøre sig gældende på den lange bane. Den gode nyhed er, at branchen er klar til at udvikle sig.

"Hvis man kun ser på et CMS som et værktøj til håndtering af tekst til web, så er det et modent marked. Men allerede nu ser vi en række andre krav til systemerne," siger Michael Seifert, direktør i Sitecore, der har 60 ansatte i København og yderligere 400 rundt omkring i verden.

Han peger blandt andet på, at vi i øjeblikket er midt i en kolossal forandring, hvor fremtidens krav går i retning af, at alle digitale kanaler samles omkring kunden, så webtjenesten kan tilbyde alle relevante informationer til en kunde i en arbejdsgang.

I Sitecore ser man ikke Made in Denmark som et kvalitetsstempel.

"Fra dag et har vi været meget bevidste om, at vi er en global virksomhed og ikke bare en dansk virksomhed. Den holdning har været en del af nøglen til vores succes," siger Peter Seifert og tilføjer: "Jeg møder ofte kunder, der tror, at Sitecore er en amerikansk virksomhed.

Hvis jeg skal pege på et dansk kendetegn, så må det være, at vi har en pragmatisk tilgang til tingene. Forstået på den måde, at vejen fra tanke til handling er kort på grund af mindre hierarki og autoritetstro i virksomheden."

"Vi skjuler ikke, at vi er danske, men det er ikke en konkurrencemæssig fordel, så derfor har det heller ikke den store betydning."


Læs også:


Derfor går det så godt for de danske CMS-firmaer.

Dansk CMS-industri har stor succes - indtil videre.

Stort gennembrud for dansk CMS-darling

Disse it-systemer driver verdens bedste intranet.

CMS-løsninger kæmper mod gratis alternativer.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Lille it-virksomhed med 18 ansatte: "Sådan vinder vi de offentlige udbudsopgaver"
Hvis man er lille og vågen, kan man sagtens hugge de udbudsopgaver, der tidligere gik til de store firmaer. På et enkelt år er der næsten sket en fordobling i antallet af virksomheder under 20 personer, som vinder udbudsopgaver. Her kan du møde en af dem.
Comon
Så nemt installerer du en "ren" Windows 10 uden crapware
De fleste nye computere kommer med præ-installerede programmer, der kan gøre din computer langsom. Læs her, hvordan du let installerer Windows 10 uden crapware.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.