Ny løsning fra Skat: Print selv din nummerplade

Skat vil med et nyt it-system til registrering af køretøjer gøre det muligt at printe nummerplader selv. Skat mener, at systemet kan løse mange kendte udfordringer.

Forsinkelsen af et nyt motorregistreringssystem, der skal digitalisere ind- og omregistrering af alle landets køretøjer, har nu fået Skat til at udvikle et it-system, der blandt andet skal afkorte køerne på landets motorkontorer.

Mens forsikringsselskaber og bilforhandlere allerede har fået en løsning, der skal benyttes, så længe Skat venter på det forsinkede system, fokuserer myndigheden nu på en selvbetjeningsløsning til private borgere og mindre firmaer med få biler.

Med få klik kan de fremover downloade en nummerplade, som de skal printe ud og montere på bilen.

Det fortæller Søren H. Kraggaard, som er fagdirektør i Skats afdeling for it-projektstyring. 

"Den nye nummerplade vil minde meget om de allerede kendte midlertidige prøveskilte, som kan klistres på køretøjer, der ikke er indregistret," siger han til Computerworld.

QR-stregkode mod forfalskninger
Men en væsentlig forskel bliver tilføjelsen af en såkaldt QR-stregkode (Quick Response Code), der i forvejen kendes fra reklamer, og som er mulig at scanne med en smartphone, forklarer han.  

Den entydige QR-kode er ifølge Søren H. Kraggaard placeret i højre side af nummerpladen og åbner nye muligheder for fjernaflæsning, fordi det kræver langt mindre kameraer og computerkraft at scanne end traditionelle nummerplader, der bygger på egentlig billedgenkendelse.  

Ifølge fagdirektøren skal koden tilføre de nye nummerplader sikkerhed mod forfalskning, men er samtidig implementeringen af et nyt EU-direktiv, der skal harmonisere nummerplader og registreringen af motorkøretøjer i medlemslandende.

"Det var naturligt at tænke løsningen af flere problemer ind i opgaven, når vi alligevel skulle implementere EU-direktivet i dansk lovgivning," siger Søren H. Kraggaard.

Baggrunden for direktivet er et ønske fra EU om at løse problemet med aflæsning af nummerplader fra andre lande, hvilket har været en teknisk hindring i forbindelse med eksempelvis automatisk trafikkontrol, hvor resultatet er, at udenlandske fartsyndere ofte slipper for en bøde.

Især nummerplader fra lande med særlige bogstaver, som eksempelvis Grækenland, har givet udfordringer, når trafikforseelser og kriminalitet på tværs af grænserne skal opklares.

En anden årsag til harmoniseringen er hensynet til EU-borgere, der kan opleve forskelsbehandling, når de færdes i køretøjer med en fremmed nummerplade i forhold til gæstelandets.

Kan hjælpe miljøet
Mens borgere og småvirksomheder med de udprintede nummerplader får meget lettere ved at udskifte deres nummerplader, er der også en række sideeffekter af ændringen, som har indflydelse på eksempelvis miljøet. 

Det fortæller Jens Larsen, som er seniorforsker ved Center for Energi, Trafik og Miljø hos DTI. 
 
"For det første bliver det muligt at indsamle mere end 900 tons værdifuldt aluminium, der indtil nu har været skruet på landets køretøjer i form af de rektangulære plader," siger han.

Sælges metallet på det rigtige tidpunkt, kan indtjeningen løbe op i tocifrede millionbeløb, mens den indirekte besparelse på brændstof, som følge af lavere vægt og mindre modstand, er langt højere, fortæller seniorforskeren.    
    
Jens Larsen peger på, at staten allerede ved overgangen fra emaljeplader til aluminium i 1980'erne oplevede et tydeligt fald i det samlede brændstofforbrug, hvilket styrkede handelsbalancen. 

"I dag vil udbyttet være langt større. Fabrikanterne er allerede langt mere opmærksomme på betydningen af små ændringer i designet, som eksempelvis ændringer af rulle - og vindmodstand," siger Jens Larsen.   

Løser trængselsproblem
På Aalborg Universitet fortæller trafikforsker Larry Hahrmann, som er med i regeringens kommissorium til udfærdigelse af en ny trængselsløsning, at QR-koderne er en "meget interessant mulighed" i forhold til løsningen af trængselsproblemet.

Han peger på, at QR-kodeteknikken løser flere af hovedproblematikkerne ved den netop droppede betalingsring, fordi det kræver langt mindre processorkraft og installationer at fjernaflæse koderne end de store kamerabomme over alle vejbaner, som betalingsringen krævede. 

"Det er jo en kendt sag, at betalingsringen døde, fordi Stadsarkitekten i København ikke kunne godkende de nødvendige store gitterkonstruktioner over vejene," siger Larry Harmann.

Sikrer transitbetaling
Han peger på, at harmoniseringen af nummerpladerne i hele EU samtidig løser en anden udfordring ved betalingsringen omkring Hovedstaden.

"Et af problemerne, da man diskuterede betalingsringen i København, var spørgsmålet om, hvordan man kunne sikre, at man kunne aflæse for eksempel de svenske nummerplader, der jo har en særlig kombination af bogstaver, som udfordrede billedgenkendelsen," siger Larry Harmann. 

Han peger på, at netop kravet til at kunne taksere svenskerne korrekt ved indkørsel i Hovedstaden var hovedhjørnestenen i den politiske enighed mellem regeringspartierne om trængselsprojetket.    

"Men det har vi så løst nu. Med et smart lille kamera i vejsiden kan vi nu aflæse svenske, ja selv græske nummerplader og sikre, at også transittrafikken bidrager til statskassen," siger trafikforskeren. 

Teknologien bag Skatteministeriets nye system har allerede vakt stor interesse i Tyskland, hvor forbundsregeringen har besluttet at forkaste et dyrt GPS-system til lastbiler til fordel for de langt billigere løsninger med stregkodeaflæsere langs hovedfærdselsårerne.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.