Facebook stor-opkøber Microsoft-patenter

Facebook vil købe en stor del af de mere end 900 patenter, som Microsoft for nylig har købt.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Microsoft og Facebook har de seneste år indgået en hel del aftaler inden for både forretning, teknologi og annoncering. Mandag offentliggjorde de to selskabet at have indgået en aftale angående de patenter, som AOL for nyligt solgte.

Som en del af aftalen vil Facebook købe en god portion af de patenter, som Microsoft for nyligt købte fra AOL.

Facebook vil betale Microsoft 3,1 milliarder kroner for omkring 650 AOL-patenter og -patentansøgninger plus en licens til Microsofts resterende AOL-patenter og -patentansøgninger.

Tidligere på måneden indgik Microsoft en aftale om at betale AOL knap seks milliarder kroner for omkring 925 patenter og en ikke-eksklusiv licens til AOL's mere end 300 tilbageværende patenter.

De pågældende patenter dækker områder såsom online-annoncering, søgning, indholdsgenerering og -håndtering, sociale netværk, kortlægning, multimedia og streaming samt sikkerhed.

Når denne aftale med Facebook er endeligt indgået, vil Microsoft eje omkring 275 AOL-patenter og -patentansøgninger og have licens til Facebooks 650 patenter samt til AOL's omtrent 300 tilbageværende patenter.

Med denne Facebook-aftale genvinder Microsoft over halvdelen af sine udgifter til AOL-aftalen og opnår samtidigt sine mål, udtaler Microsofts juridiske chef, Brad Smith.

Smiths modstykke hos Facebook, Ted Ullyot, udtaler, at aftalen er endnu et skridt mod selskabets mål om at opbygge en patentportefølje.

Facebook og Microsoft er partnere på adskillige områder, da de har Google som fælles fjende inden for blandt andet sociale netværk, søgning, online-annoncering, mobilitet og cloud-applikationer.

Det er blevet populært blandt de store it-leverandører at bruge anseelige summer på at udbygge deres patentporteføljer som en proaktiv forsvarsforanstaltning mod potentielle immaterialretslige søgsmål.

Facebook står på nuværende tidspunkt overfor et sagsanlæg fra Yahoo, som hævder, at Facebook har krænket 10 af selskabets patenter. Dette sagsanlæg blev indgivet i marts og handler ifølge anklageskriftet om patenter, der dækker områder såsom online-annoncering. Nogle uger senere gav Facebook igen med et modsøgsmål også om patentkrænkelse.

En talskvinde for Yahoo fortæller via e-mail, at Facebooks køb af patenter ikke ændrer Yahoos sag.

"Selskaber, der køber patenter, står ofte i en svag position og tager disse skridt for at styrke deres porteføljer. Vi ser denne offentliggørelse som en bekræftelse af vores sag mod Facebook," siger hun.

Analytiker Brian Blau fra Gartner ser dog købet af patenter som et positivt tiltag for Facebook især i lyset af den kommende børsnotering.

Ved at styrke sin patentportefølje, som indtil videre har været tynd, forbedrer Facebook ikke alene sin juridiske position overfor Yahoo og andre eventuelle fremtidige sagsøgere, men selskabet gør også sig selv mere attraktivt for investorer, hvilket er et helt reelt behov hos det snart børsnoterede selskab.

"Det Facebook lige har gjort, er at styrke sin position på alle disse områder," siger Blau i et telefoninterview.

Microsofts motivation ser ud til at have været, at selskabet var et af de eneste med ressourcer til at købe AOL's patenter, selvom Microsoft ikke rigtigt havde brug for dem, vurderer han.

Microsoft vidste dog, at der stod en villig køber i kulissen, så Microsoft var i sikker forvisning om, at selskabet hurtigt kunne komme af med dem igen til Facebook, siger han.

For Facebook og alle andre store spillere på internettet er en patentportefølje selvfølgelig blot en foranstaltning, der skal beskytte immaterielle rettigheder, mens den faktiske succes kommer fra fortsat innovation og gennemførelse af forretningsstrategien, lyder det fra Blau.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Erhvervsakademi Aarhus

Underviser/konsulent indenfor AI

Midtjylland

KMD A/S

Project Director

Københavnsområdet

Lessor Group

Business Analyst for our Danløn Scrum team

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP Arkitekt

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly