Helt vildt: Så stort er Zuckerbergs Facebook nu

Her kan du se, hvor vildt stort Facebook efterhånden er blevet. Afgørende milepæl er lige om hjørnet.

Artikel top billede

Læs også:

Dansker skal udvikle ny søgefunktion til Facebook

Computerworld News Service: Facebook afslørede i denne uge, at selskabet nu kun mangler, at 99 millioner flere brugere tilmelder sig, før det sociale netværk runder en milliard brugere.

Det betyder, at omtrent en syvendedel af verdens befolkning inden længe vil dele fotos, statusopdateringer og så videre med hinanden. Denne nyhed kommer i forbindelse med, at Facebook har ajourført sine oplysninger hos USA's Securities and Exchange Commission som et skridt på vejen mod børsnotering.

Facebook oplyser nu at have 901 millioner månedligt aktive brugere, som hver dag uploader 300 millioner billeder og producerer 3,2 milliarder kommentarer samt tilkendegivelser af at "synes godt om" det ene eller det andet.

Et virtuelt Kina

Facebook-nationen består også af 125 milliarder online-venskaber, der udgøres af under en halv million færre mennesker end den samlede befolkning i Kina.

Der er heller ikke overvældende stor forskel mellem den kinesiske og den "facebookiske" valuta, når de omregnes til kroner og øre. En kinesisk yuan er i dagens kurs 0,89 kroner, mens en Facebook-kredit er fastsat til 0,1 dollar, hvilket i dagens kurs er 0,56 kroner.

Her får du nogle flere sammenligninger mellem gigantiske Facebook og resten af verden.

Facebook versus verden

Facebook versus McDonald's

Selvom McDonald's har serveret mad for milliarder af kunder, så åbner den globale burgerkæde kun sine døre og drive-through-vinduer for lige under 68 millioner mennesker dagligt.

Facebook derimod har en daglig brugerbase, der er næsten otte gange så stor: 526 millioner mennesker.

Facebook versus Afrika

Når Facebook runder en milliard brugere, vil det sociale netværk have næsten lige så mange brugere som den samlede befolkning på hele det afrikanske kontinent.

Det estimeres, at der i alt er 1,03 milliarder mennesker i Afrika.

Facebook versus Kina

Der er næsten lige så mange brugere på Facebook, som der er mobil-abonnenter i Kina. Kina offentliggjorde i april sidste år, at landet snart havde 900 millioner aktive mobilabonnementer.

Dette tal er siden steget.

Facebook versus Internet Explorer

Facebooks nuværende antal brugere svarer til det samlede antal brugere af Internet Explorer, der ifølge Fox News sidste år var udsat for en sårbarhed i Windows.

Denne fejl i Windows er siden blevet rettet.

Facebook versus sproglig mangfoldighed

Det kan godt være, at Facebook er tæt på at have en milliard månedlige brugere og er tilgængelig i stort set samtlige af verdens lande, men det sociale netværk er en letvægter, når det kommer til sproglig mangfoldighed.

Facebook understøtter over 70 forskellige sprog heriblandt esperanto, latin, internet-slang-skriftsproget leetspeak og tilsyneladende piratsprog.

Men i Papua New Guinea, der har en befolkning på det beskedne antal af godt seks millioner mennesker, tales der ifølge CIA World Factbook over 860 oprindelige sprog.

Den gennemsnitlige Facebook-bruger fra USA bruger ifølge en rapport af markedsanalysefirmaet Nielsen næsten syv timer om måneden på det sociale netværk.

Det er sjovt nok cirka lige så lang tid, det tager at forstå Facebooks privatlivsindstillinger.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

Læs også:

Dansker skal udvikle ny søgefunktion til Facebook

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil