Her er de fedeste virale successer fra Danmark

Lægger du mærke til de mere eller mindre skjulte reklamebudskaber, når du ser videoer på nettet? Vi har taget et kig på fem utrolige danske videoer, som er blevet virale hit.

Artikel top billede

Top 5: Virale YouTube-videoer fra Danmark

Et af de første og mest berømte virale blockbustere er med den brasilianske fodboldspiller Ronaldinho i en noget, der ved første øjekast ligner en amatøroptagelse fra en træningssession i FC Barcelona.

Han tager fodboldstøvler på og losser en bold på overliggeren flere gange i træk, uden at den rører jorden.

Fodboldstøvlerne er sjovt nok af mærket Nike, og i det originale klip står Nikes logo også tydeligt til sidst.

Men da klippet spredes på nettet, er der mange, som redigerer i det, så intro og slutning fjernes.

Derfor er det kun de få sekunder, hvor Ronaldinho høvler bolden på overliggeren, som bliver vist.

I løbet af kort tid ser flere millioner mennesker den brasilianske fodboldspillers pragtpræstation.

Men det er formentlig langt fra alle, der er klar over, at de spektakulære skud er skabt i en computer, og det hele er et veltilrettelagt pr-stunt fra Nike.

Danske videoer

Videoen var for alvor med til at sparke gang i produktionen af virale klip med mere eller mindre skjulte reklamebudskaber.

Fordi videoerne deles flittigt mellem venner og bekendte på sociale medier som YouTube, Facebook og Twitter, er paraderne nede - modsat når vi sidder i sofaen eller biografen og ved, at nu kommer der en reklameblok.

Selv om mange især amerikanske firmaer har haft held med virale videoer, kan vi også godt være med i Danmark.
Det er måske koldt, kynisk og beregnende, men det virker.

Vi har fundet fem eksempler frem på danske YouTube-videoer, som egentlig er reklame pakket ind i underholdende videoklip.

1. Mesterlig musik midt i metroen

Det seneste eksempel på et viralt, dansk hit på YouTube viser, at selv klassisk musik kan blive hipt og moderne.

I hvert fald hvis man sætter Sjællands Symfoniorkester til at spille en uventet koncert i et metro-tog i København og filmer hele seancen som en reklame for radioklassisk.dk

Det er dog ikke nogen ny idé at skabe en happening i toget og smide en video på YouTube.

Mon ikke Sjællands Symfoniorkester har ladet sig inspirere af amerikanerne bag konceptet Impro Everywhere, der i adskillige år har hærget New Yorks undergrundsbane med alt fra Star Wars-show til den tilbagevendende no pants day.

Men Sjællands Symfoniorkester er nu sluppet ganske fint fra sin video, der er i skrivende stund er set mere end to millioner gange.

Det har formentlig givet radioklassisk.dk en del flere besøgende end normalt, og det helt uden at bruge penge på annoncering i traditionelle medier.

2. Ups, hvor er faren til mit barn?

Måske kan du huske VisitDenmarks meget omdiskuterede reklame, der hittede på YouTube for tre år siden? 

Ligesom mange andre virale videoer forsøger den at se amatøragtig ud, og en enlig mor sidder med sit lille barn i favnen og snakker til kameraet. 

I virkeligheden er hun skuespiller, og det er slet ikke hendes barn. 

Men i videoen fortæller hun på engelsk, at hun ikke ved, hvem faren til barnet er, men at han er udlænding og var på besøg i Danmark, da de kort mødtes.

Nu leder hun efter ham. 

Klippet med fup-historien blev vældigt populært og set over 700.000 gange på blot fem dage på YouTube. 

Men samtidig endte videoen med at få voldsom kritik, da mange mente, at det var stærkt upassende at bruge løgn kombineret med offentlige midler til at reklamere for Danmark. 

VisitDenmark måtte rykke ud med en undskyldning og fjernede videoen, men når noget først er sluppet løs på nettet, er det svært at bremse igen.

Derfor kan videoen med den enlige mor stadig ses som her:

3. Bombesprængning i søerne i København

Tilbage i 2007 skabte tøjfirmaet QuickSilver overskrifter med en viral video, der viser en bombesprængning i Peblingesøen. 

Optagelserne er mørke og lidt slørede, men det er muligt at se en flok unge mennesker kaste dynamit i vandet. 

Det skaber en kæmpebølge, som en kæk, ung mand er klar til at surfe på.

I slutningen af reklamen optræder QuickSilvers logo, men ligesom med Nike og Ronaldinho-videoen, som blev omtalt i begyndelsen, forsvandt det fra mange af de versioner, som cirkulerede på nettet. 

Da optagelserne så amatøragtige - og dermed autentiske - ud, var der derfor mange, der troede, at der rent faktisk var blevet fyret dynamit af i Peblingesøen. 

QuickSilver-videoen blev på kort tid set mere end 20 millioner gange, og pr-bureauet bag videoen fandt formentlig en dyr flaske champagne frem:

4. Dansetrold på to år fyrer den af

Charmende og sjove børn er altid et hit på YouTube, og det gælder lige fra den buttede knægt med trampolin-øjenbryn til den stærkt omtågede David, der har været en tur hos tandlægen. 

For nylig var det den lille, danske dansetrold William Stokkebroe på to år, som hittede stort. 

Han fyrede den af på et stort dansegulv, mens tilskuerne badede ham i blitzlys og bifald.

I videoen er teksten studie43.dk indlejret, og det er webadressen til Williams forældres dansestudie. 

De er i øvrigt femdobbelte verdensmestre i sportsdans, og mon ikke deres hjemmeside har fået et par ekstra klik den seneste tid. 

Videoen med den danseglade William er set over 12 millioner gange:

5. Frieri med roulette og guitar

For et år siden fik en flok århusianske mænd stor succes takket være et frieri med guitar, blomster og pizza. 

Det foregik ikke på en helt traditionel vis, men derimod ved at opsøge en tilfældig kvinde på Chatroulette.com og give hende en sang og et overraskende show. 

Det krævede grundig forberedelse og koordination at få den fascinerende video i kassen, og det var ikke bare for sjov. 

Selv om videoen ikke reklamerer for et produkt, er den egentlig en reklame for manden bag, Rune Iversen.

At videoen blev en succes, er nemlig en understregning af en af hans pointer i hans speciale om netop viral markedsføring. 

Sidenhen har han da også givet gode råd til andre om, hvordan de skal skabe et hit på nettet. 

Her følger det besynderligere frieri, som trak overskrifter både herhjemme og i udlandet:

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension