Derfor er Europa lukket for danske it-virksomheder

Forhindringerne står i kø, når en dansk it-virksomhed vil byde på et EU-udbud. I praksis kan det slet ikke betale sig. Læs her hvorfor.

Artikel top billede

Forhindringerne står i kø

Det er mere end almindelig svært for danske it-virksomheder at byde på udbudsopgaver i EU.

"Det er for dyrt og kompliceret at afgive tilbud. Som udenlandsk aktør, der vil ind på et lokalt marked, er det svært at vurdere, om det er umagen værd at lægge ressourcerne i at byde i et tilbud på tværs af landegrænser," siger Morten Bangsgaard, der er direktør i IT-Branchen.

'Dyrt og kompliceret' lader til at være nøgleordene i forhold til at byde på EU-udbud, når man hører på nogle af aktørerne i den danske it-branche.

Gammeldags aflevering

Selv i denne elektroniske tidsalder er det ofte nødvendigt at aflevere et tilbud på en udbudskontrakt fysisk.

Det betyder, at tilbudsgiveren enten skal møde fysisk op eller sende tilbuddet til modtageren med kurertjeneste.

Begge dele kan være hårde ved budgettet.

"Det er naturligvis en barriere for en mindre dansk virksomhed at skulle byde på en opgave, hvis tilbuddet skal afleveres fysisk på rådhuset i en lokal fransk kommune," siger Bjarke Alling, der er direktør i danske Liga Distribution, som beskæftiger sig med salg af integrationsløsninger mellem offentlige signaturer og virksomheders brugerstyring.

EU's sprogpolitik giver problemer

Sproglige barrierer har også en del at sige.

Det er tilladt for medlemslandene i EU at kommunikere på eget modersmål.

Af den grund er udbuddene sjældent formuleret på engelsk.

I selve EU-institutionerne bliver alt oversat til samtlige 23 sprog i unionen, men dette er altså ikke tilfældet, når opgaver havner i udbud i EU-landene.

Det betyder øgede omkostninger for tilbudsgiverne, da udbuddet skal oversættes til dansk og tilbuddet derefter skal oversættes til udbuddets originalsprog.

"Den sproglige barriere er helt klart et problem i den her sammenhæng," siger Christina Bagger, der er market developer hos Udbudsvagten, som formidler udbud mellem den offentlige og private sektor.

Udbuddene underminerer konkurrencen

Udbudsreglerne er skabt til at øge konkurrencen.

Men mange gange har de den stik modsatte effekt, fortæller Henrik Karlsson, der er direktør i danske ITEO, der beskæftiger sig med skoleløsninger.

"Den offentlige sektor er ikke god til at definere, hvad den virkelig vil have. Hvis den endelig får defineret det, lægger det sig mange gange op ad én virksomhed. Det vil sige, at udbuddet mere eller mindre er skrevet til én specifik udbyder," siger han.

Det får ødelagt konkurrencen, da andre virksomheder så sparer sig besværet med overhovedet at byde på opgaven.

Forskellig fortolkning af samme EU-lovgivning

Udbudsreglerne i EU's medlemslande bunder i EU-lovgivning.

Men selvom udbudsreglerne i alle 27 medlemslande har samme udspring, kan det være sin sag at sætte sig ind i reglerne i det enkelte land.

Det kan faktisk være så besværligt, at virksomhederne helt dropper tanken.

"Det er simpelthen for besværligt at sætte sig ind i de lokale regler. Du er nødt til at kende alle de bureaukratiske processer i et andet land. Det er jo EU-lovgivning, så inden for rimelighedens grænser burde de jo være ens, men det er min klare opfattelse, at reglerne bliver fortolket forskelligt," siger Jimmy Hansen, der er direktør i Comm2, der for nylig fusionerede med 2ig.

Det er et problem for it-branchen

Direktør i IT-Branchen Morten Bangsgaard peger på, at besværlighederne ved at byde på et udbud er et problem både i og uden for Danmark.

Men i EU er problemet større, da flere lokale faktorer som eksempelvis sprog og markedsforståelse er i spil.

"Det er et område, EU og medlemslandene skal arbejde videre med. Men vigtigere er, at vi i første omgang fokuserer på at få skabt bedre udbud, som er billigere og lettere at byde på, os som frembringer innovative it-løsninger," siger Morten Bangsgaard.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S