Derfor gør Microsoft klogt i at bygge egen tablet

Softwaregiganten har før produceret sin egen hardware, men aldrig før i konkurrence med sine egne hardwarepartnere. Alligevel ville det være en god idé for Microsoft at producere sin egen tablet.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Tiden er inde til, at Microsoft tilbyder sin egen tablet.

Det vil dog være udtryk for noget af en kovending i forhold til selskabets mangeårige politik med ikke at konkurrere med sine hardwarepartnere.

Microsoft har hele vejen igennem holdt fast i en hardwareneutral tilgang -  lige siden Windows blot var en idé til i dag, hvor styresystemet er den førende softwareplatform i verden.

Men it-markedet er i dag meget forskelligt fra den verden, Microsoft var med til at forme, da selskabet opstod for 37 år siden.

Selskabets forretningsmodel begyndte med distribution til tredjeparts-computerproducenter af sit styresystem PC-DOS, der var forgængeren for Windows (som nu selv snart har 30 år på bagen).

Nødt til egen hardware

Men tingene har det jo med at ændre sig, som Apples hæsblæsende succes i løbet af det sidste årti har vist.

Og hvis Microsofts styresystem Windows skal forblive relevant i en mere og mere integreret og mobil verden, så er selskabet nødt til at tilbyde sin egen hardware.

En tablet fra Microsoft giver mening på flere planer.

Apples kontrol over både hardwaren og softwaren får ofte en stor del af æren for, at selskabet oplever succes, hvor andre fejler, såsom det er tilfældet for den hær af Android-tablets, det ikke er lykkedes for at gøre noget væsentligt indhug i tablet-markedet.

Og Apples enklere økosystem har også ført til mere favorable vilkår for udviklerne, som her ikke er nødt til at udvikle til en tilsyneladende endeløs række af hardware-varianter.

Google også på vej

Samtidig peger alle tegn på, at Google vil introducere en produktlinje af tablets med Android 4.0 under Nexus-varemærket ved konferencen Google I/O senere denne måned.

Selv Amazon tilbyder en familie af tablets under Kindle-navnet med sin tilpassede version af Android og egen hardware.

Uden egen hardware er Microsoft den eneste producent af styresystemer, der ikke tilbyder sin egen integrerede tablet.

Men der er ingen grund til, at Microsoft ikke skulle kaste sig ud i det: Med sine egne online-butikker, hvor brugerne kan købe mobilt indhold såsom apps, musik og video, har Microsoft en solid opskrift til at kunne konkurrere direkte med Apple - og med Amazon og Google for den sags skyld.

Microsofts tur på tablet-markedet

Ved at tilbyde sin egen tablet ville Microsoft have bedre kontrol over alle aspekter af brugeroplevelsen og selskabet kunne tage sine egne - måske bedre - beslutninger angående hardware, end hvad pc-producenterne ser ud til at gøre hidtil med hensyn til Windows 8-tablets.

Microsoft kunne gøre noget for at hjælpe til at fremme tablet-markedet generelt frem for at gøre det, som individuelle pc-producenter vurderer, deres specifikke målgrupper ønsker.

Kontrol over hardwaren ville gøre det lettere for Microsoft at skræddersy Windows til en tablet-oplevelse.

Det ville også hjælpe Microsoft til at fremskynde udviklingen af app-økosystemet, der er så afgørende for at få succes på mobil-markedet.

Læs også: Rygte: Microsoft klar med egen tablet-pc på mandag.

Sådan bliver Microsoft-tabletten et flagskib

At være i stand til at udvikle til en konsistent hardwareplatform burde hjælpe udviklerne til hurtigere at skrive apps.

Hvis det gøres rigtigt, kunne Microsofts egen tablet let komme til at fungere som et flagskib, der viser det fulde potentiale for tablets med Windows.

Men kontrol over hardwaren er kun en del af udfordringen.

Med sin egen tablet får Microsoft en chance for at smelte Windows 8 sammen med streaming af underholdning via Xbox Live samt med spilkonsollen Xbox.

Slutresultatet kunne inkludere streaming af spil.

Eller det kunne give Microsoft en mulighed for at samarbejde med spiludviklere om at optimere Xbox-spil og producere særlige kontrolmuligheder og funktioner til brug på en tablet fra Microsoft.

SmartGlass

Denne tablet kunne endda indeholde Microsofts nyligt præsenterede SmartGlass-teknologi, der gør det muligt at synkronisere og dele indhold mellem enhver tablet og andre enheder.

Med Xbox har Microsoft set, at selskabet kan producere hardware uden at spænde ben for sine partnere. Microsoft har opdyrket en mængde udviklere af spil til Xbox, samtidig med at selskabet har markedsført sine egne spil sammen med hardwaren.

Nu er Microsoft klar til at tage næste skridt. Det ville ikke være overraskende, hvis en tablet fra Microsoft udkom under Xbox-varemærket.

Xbox har vist sig som et succesfuldt varemærke blandt forbrugerne og det giver mening for Microsoft at bygge videre på det momentum, især i lyset af det generelle fokus på underholdning i markedet for tablets til forbrugere.

Spilindhold

Ideen om at have spilindhold på en skærm nummer to, hvor eksternt indhold sammenkøres med indhold fra spilkonsollen, er en form for hellig gral i computerspilsverdenen.

Man har talt om konceptet i over et årti, men det har aldrig været ordentligt implementeret. Og det er implementeringen - ikke det teoretiske koncept - der tæller.

SmartGlass har potentialet til at gøre dette koncept til virkelighed, selvom selskabet ikke havde nogen faktiske eksempler på gameplay-forbedringer at vise, da det blev introduceret ved E3 for et par uger siden.

Det er måske fordi, der er brug for en Xbox Windows-tablet.

Dette ville alt sammen være frugtbare retninger for Microsoft og enhver af disse muligheder kan da også vise sig at være tiltag, som Microsoft rent faktisk arbejder på lige nu.

Læs også: Rygte: Microsoft klar med egen tablet-pc på mandag.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S