Danske netbanker ramt af samtidige nedbrud

Flere banker er mandag ramt af it-problemer, som har givet mange danske netbankkunder problemer.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen (Foto: Povl D. Rasmussen)

Landets største pengeinstitut, Danske Bank, blev mandag formiddag ramt af et it-problem som bevirkede, at bankens kunder ikke var i stand til at tilgå netbanken.

Det fortæller Peter Trier Schleidt, der er CIO iDanske Bank.

Han fortæller, at årsagen til problemerne skyldes en ændring i bankens systemer, som gik galt.

Nedbruddet betød at bankens kunder havde problemer med at logge på deres netbank i omkring 45 minutter, oplyser it-chefen.

Han fortæller, at banken løste problemet ved at rette systemerne tilbage til tilstanden før ændringerne.

Sideløbende med problemerne med at logge på netbanken hos Danske Bank, opstod der problemer hos den Spar Lolland-ejede Finansbanken, der sammen med en lang række andre pengeinstitutter driftes ad Skandinavisk Data Center, SDC.

Derfor så der en overgang ud til at være centrale login-problemer hos flere banker, som har det eneste til fælles, at de benytter Nemid som logon for fra kunderne.

Imidlertid ortæller pressechef Søren Winge hos firmaet bag Nemid, Nets, at der ikke er observeret uregelmæssigheder mandag.

Tilfældigheder

I stedet ligner det en tilfældighed, at også Finansbanken havde problemer med it-systemerne mandag.

Problemerne gjorde ifølge en meddelelse på bankens hjemmeside, at der ikke er adgang til systemerne fra decentralt hold.

Hos SDC, der udover Finansbanken drifter 136 andre pengeinstitutter i Norden, fortæller administrende direktør Erik Jakobsen, at hans systemer kører med omkring 130 transaktioner i sekundet, hvilket er normal belastning. 

Men selvom alt ser normalt ud, får hans pengeinstitutter henvendelser fra kunder, der siger, at de ikke kan logge på systemerne, fortæller han.

Han fortæller, at SDC arbejder på at finde ud af, om der er noget galt.

"Men det er altid sværere at finde en fejl, hvis det kun er nogle få, der er ramt af den," siger Erik Jakobsen.  

Derfor kan han altså på nuværenede tidspunkt hverken be- eller afkræfte, at der er tale om en generel SDC-fejl.

Opdateret 14.28:
 
Erik Jakobsen fortæller, at SDC ikke har modtaget meldinger om problemerne siden klokken 13.40, men at man fortsat overvåger systemerne ekstraordinært.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S