Den seneste version af Microsofts webbaserede kundestyringssystem Microsoft CRM 1.2 udkommer nu på fem hovedsprog. Det foreligger også på dansk i begyndelsen af det nye år.
Dermed forbereder Microsoft sig på at tage en større bid af det europæiske marked for CRM-systemer for de mindste virksomheder, for hvem systemer som eksempelvis Axapta er for stor en investering.
MS CRM 1.2 kan skalere op til 1000 brugere.
- Små virksomheder i Europa er generelt mindre, end hvad vi definerer som "små virksomheder" i USA. Så MS CRM passer godt til det marked, siger Wendy Close, en analytiker fra selskabet Gartner Group til nyhedsbrevet CRMDaily.com.
Microsoft vil med CRM 1.2 give små virksomheder et prisbilligt, web-hostet alternativ til de hostede CRM-systemer, som er tilgængelige i Europa, og Wendy Close forventer ifølge nyhedsbrevet, at systemet kan få held af at få pan-europæisk udbredelse - en ambition, andre har haft svært ved at opfylde.
Til gengæld vurderer Gartner-analytikeren også, at akilleshælen ved systemet er, at opgraderingerne kommer for langsomt i forhold til konkurrenterne. Microsoft vil kun opdatere en gang om året, mens andre sender nye versioner ud en gang i kvartalet og hurtigt reagerer på kundernes forespørgsler på nye features.
Samtidig findes der ingen integration til backoffice-systemer som Navision i CRM 1.2.