Artikel top billede

(Foto: Steve Woods)

Du tager skade hvis du ikke bruger sociale medier

Det er lige så skadeligt for en virksomhed at nægte at kommunikere gennem sociale medier, som det er ikke at tage telefonen eller svare på e-mails.

Virksomheder er nødt til at tage de sociale medier til sig som kommunikation med omverdenen.

Det fastslår analytikerne fra Gartner på analysehusets konference, Portals, Content & Collaboration Summit 2012.

Efterhånden som folk bliver mere og mere fortrolige med omgangen med sociale medier, vil kundernes forventninger til, at virksomhederne benytter sig af dem, stige, forudser Gartner.

Faktisk, mener analytikerne, vil virksomheder i 2014, der ikke bruger sociale medier til kundekommunikation, blive udsat for akkurat den samme kundevrede, som de ville blive udsat for i dag, hvis de holdt op med at tage telefonen eller ikke svarede på e-mails.

Hos Gartner er de ikke blege for at sætte tal på deres spådomme, og således anslås det, at en virksomhed i 2014 står til at miste op til 15 procent af deres kunder, hvis de ikke kommunikerer via de sociale kanaler.

"Derfor er det afgørende, at virksomhederne allerede nu finder ud af, hvordan de vil håndtere de sociale medier," udtaler Gartners Carol Rozwell.

Gartner anbefaler, at virksomhederne udvikler løsninger, så kommentarer inddeles i kategorier om bestemte emner. Systemerne skal også kunne håndtere, om der er tale om direkte henvendelser, som virksomheden skal svare på og i så fald, hvem i virksomheden, der skal gøre det.

Ikke alt kræver svar

Det er langt fra alt, der skal svares på, mener Gartner. Det ville være både upraktisk og ineffektivt. De ophidsede kommentarer er det bedst ikke at svare på, mens en vred kunde, der har en reel klage over et eller andet, straks skal have et svar. Det svar skal gives i det samme medie, som kommentaren er givet i, anbefaler Gartner.

Alle virksomheder har brug for at udstikke regler for hvem, der skal tage sig af hvilke kommentarer og på hvilke sociale platforme.

Og det er ikke tilstrækkeligt bare at lægge ansvaret over på en medarbejder og sige: Det tager du dig af. Nej, for det at følge med og svare på kommentarer i social media-universet skal være en integreret del af arbejdsdagen. Og det kan godt blive en udfordring, når arbejdsdagen således ændrer sig for den enkelte medarbejder, forudser Gartner.

Sådan skal du gøre

De fleste virksomheder er ikke kommet særlig langt med deres engagement i sociale medier og de, der er, bruger stadig ikke de opsamlede informationer særlig effektivt.

Halvdelen af virksomhederne siger, at de holder øje med de sociale platforme, men kun 23 procent oplyser, at de også metodisk indsamler og analyserer data.

Dermed har de fleste virksomheder ikke gemt kommunikationen og har ingen anelse om, hvilke personer der har deltaget i den.

Gartner råder virksomhederne til at gøre tre ting:

1. Deltag på de sociale platforme. Lad ikke frygten for, at nogen siger noget grimt om virksomheden afholde jer fra at være med.

2. Alle kommentarer kræver ikke den samme opmærksomhed. Nogle er vigtige at svare på, andre er ikke. Lav et system, der kan håndtere den problemstilling.

3. Regn med større og større engagement i sociale medier. Det kræver nye roller for medarbejderne og nye forretningsprocesser.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere