Disse krav skal du stille til din telefoni-leverandør

Telefoni i virksomheden er ikke længere bare et spørgsmål om at løfte knoglen og taste et nummer. Se de helt centrale spørgsmål, du skal huske at stille til din leverandør.

Artikel top billede

Læs også:

Disse firmaer styrer markedet for unified communications

Unified communications: Sådan fungerer det

Bevægelsen mod mere IP- og software-baseret telefoni, unified communications, skaber en række teknologiske og budget-mæssige udfordringer for it-cheferne.

For selvom det giver rigtig god mening at modernisere telefoni-løsningen, er det ikke en vej, man begiver sig ud på, uden at man har gjort sit forarbejde ordentligt. 

For det første sker skiftet ikke nødvendigvis i ét hug, og for det andet er moderniseringen uanset hvad forbundet med en række udfordringer. 

I en ny rapport skriver analyse- og rådgivningsfirmaet Gartner

"Dette skift giver it-planlæggerne nye behov og udfordringer med teknologisk integration, specielt når telefon-applikationer bliver mere mobile, og når vidensarbejdere bliver mere og mere afhængige af værktøjer til telefon-konferencer, video, IM og collaboration for at kunne fuldføre gruppens arbejdsopgaver."

Gartner-rapporten påpeger, at markedet for telefoni-løsninger har været meget påvirket af krisetiderne i de senere år, men at det formentlig vil opleve en årlig vækstpå 2,2 procent frem mod 2016.

Det skal løsningerne kunne i dag

En af de store trends er, at stadig flere virksomheder indfører politikker og teknologier, der betyder, at opkald routes mellem forskellige netværk og enheder.

"Denne tilgang giver mulighed for alternativer til at skabe en homogen voice-platform, der kan arbejde sammen med forskellige kommunikations-platforme på tværs af virksomheden og muliggøre migreringen til UC og samtidig beskytte investeringer."

Gartner skriver også, at man i de senere år har kunnet opnå besparelser på helt op 50 til 65 procent på telefoni-løsninger, specielt hvis man er en større organisationer.

En helt trejde trend er, at mange kunder i dag kræver, at mobil-telefonerne i virksomheden integrerer med fastnettelefonerne.

For leverandørerne af telefoniløsninger betyder det, at man skal kunne understøtte langt flere teknologier og funktioner end tidligere.

Derfor er der også en række helt centrale spørgsmål, man som it-chef skal stille, når man vælger sin telefoni-leverandør.

Disse spørgsmål skal du stille

Gartner anbefaler, at man man vurderer en kommende leverandørs kvaliteter ud fra, om denne eksempelvis understøtter:

- Voice, video og konference-kald på tværs af virksomhedens netværk og integration med collaboration-løsninger som chat, email og desktop-deling.

- At det er gnidningsløst at skifte fra en kommunikationskanal til en anden for brugeren, og at det giver lavere omkostninger for it-afdelingen, end når man skal håndtere separate kommunikations-kanaler.

- At leverandøren kan levere værdi i forhold session-styring og -kontrol og understøtter politikker for, hvordan man gør dette på tværs af mange teknologi-platforme og for, hvordan man styrer kvaliteten og omkostningerne.

- Leverandøren skal tilbyde en åben platform, der understøtter integration og samarbejde med konference- og samarbejds-applikationer fra forskellige leverandører.

- Tilbyder et hostet, skalerbart alternativ, så man kan få kommunikation leveret som service.

- Inkluderer etablerede værktøjer til håndtering af netværk og systemer, der giver mulighed for at effektivisere og spare med IP-telefoni. Eksempelvis at man kan anvende et almindeligt web-interface til at styre bade voice og data, fjern-udrulle løsningen til nye brugere og foretage tilpasninger uden at teknikerne skal på banen.

Disse leverandører fører an

Gartner er også klar med sin Magic Quadrant inden for virksomheds-telefoni.

Her er det ikke overraskende leverandører Cisco, Avaya, Siemens og Alcatel-Lucent, der ligger som markedsledere, mens eksempelvis Microsoft er placeret under de visionære (på grænsen til leder-segmentet) med Lync-løsningen.

Du kan se Gartners beskrivelse af de forskellige leverandørers styrker og svagheder her.

Læs også:

Disse firmaer styrer markedet for unified communications

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S