Sådan får du andre til makke ret - og grine imens

Klumme: Få dine medarbejdere eller kunder til at lege - så bliver det langt nemmere at nå forretningsmålene. Der er store perspektiver i gamification.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Sidste år gjorde vores designchef det, som designchefer nu engang gør med jævne mellemrum: Han gav vores logo et brush-up.

Og han fjernede punktummet fra vores firmanavn, så vi nu hedder Peytz & Co (i modsætning til det tidligere Peytz & Co.) Det var nydeligt.

Og vi andre gjorde det, som vi mennesker nu engang gør: Vi fortsatte, som om intet var hændt. Resultatet var uundgåeligt:

Den pæne designchef har litterært talt været lidt af en byld i røven lige siden:

"Du har skrevet punktum i dit tilbud, det må du ikke". "Du har brugt det forkerte logo på tilmeldingssiden", osv. osv.

Personlige henvendelser, punkter på dagsordenen, e-mails til hele virksomheden - lige lidt hjalp det.

Og det var såmænd ikke for at være på tværs, den slags er bare ikke lige vigtigt for alle. Men han var godt nok irriterende, var han.

Og så gjorde han noget andet.

Han udskrev en konkurrence, hvor det gjaldt om at finde forkerte logoer og forbudte punktummer.

Præmien var en flaske champagne ved næste firmafest, og teknologien et Google Doc, som alle kunne skrive i.

Der gik fire timer, så var der fundet og rapporteret flere end 30 små og store fejl.

Designchefen var beruset af den ukendte medvind.

Han talte højt og usammenhængende til alle, der bar ører, om kollegernes nye samarbejdsvillighed.

Og de knoklede ganske rigtigt løs, så man kunne blive helt bange for, om de nu også fik passet deres arbejde.

Og så gjorde han noget mere. Han udvidede konkurrencen, således at man også kunne få point, når man rettede en fejl.

Det gav point at opdatere et logo, det gav point at fjerne et punktum. Og det hele krævede bare en ekstra kolonne i regnearket.

Sådan kan metoden flytte bjerge

"Jeg er dukkeføreren, og I er mine marionetter," udbrød han med snedig mine og dansende kropssprog, da han senere på dagen kom forbi mit skrivebord.

Og jeg må give ham, at hans kappestrid virkede: Fejlene blev fundet og rettet - og han er blevet en helt venlig person at omgås igen.

Når vi skal svinge os op og være konsulenter, kalder vi den slags for gamification: Vi tilføjer spilelementer til en given opgave og gør livet sjovere.

Designchefen ændrede en kedelig intern forordning til en sjov kappestrid.

Får dem til at ændre adfærd

Andre bruger spilelementerne til at få en gruppe til at ændre adfærd, og mange bruger legen til at få forbrugere til at opfylde deres forretningsmål.

Konceptet er meget omtalt, men stadig kun lidt brugt.

Der er en hel del eksempler, men mange af dem ringe udført.

Det handler om at understøtte og motivere på den rigtige måde.

Det kan flytte bjerge

Og forskellen kan flytte bjerge:

I år 2000 stiftede Dennis Crowley og Alex Rainert selskabet Dodgeball - en af de første mobiltjenester, som gjorde det muligt at fortælle, hvor man befandt sig og derefter finde sine venner.

Dens indbyggede svaghed var den med hønen og ægget: Hvorfor skulle man tjekke ind, når ingen af vennerne gjorde det?

Så Dodgeball fik aldrig rigtig det store momentum. Men Google så mulighederne, købte selskabet - og opgav så projektet nogle år senere.

Den ene af stifterne begyndte imidlertid forfra med en ny tjeneste, der kunne det samme, men havde nogle enkle spilelementer med, således at man fik point og anerkendelser, når man tjekker ind.

Det virkede big time, for nu tjekker folk ind, fordi det er sjovt og som bonus kan se deres venner.

Du kender sikkert allerede Foursquare, som hans nye projekt hedder.

Det kommer han til at tjene endnu flere penge på, end han gjorde med Dodgeball.

Jeg synes, at gamification er superinteressant, og jeg samler sultent eksempler på både vellykkede og fejlslagne projekter. Og på helt nye.

Fortæl mig om dem - jeg elsker at lege.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil