Artikel top billede

Overblik: Så mange udgaver af Office kan du få fingre i

Microsoft gør det ikke ligefrem let for folk at forstå hvilken udgave af Office, der passer bedst til deres behov. Det kan du få hjælp til her.

Computerworld News Service: Der var engang, at blanke æsker med den nyeste version af Microsoft Office forsøgte at tiltrække sig kundernes opmærksomhed fra butikkernes hylder.

I dag er det gået Office ligesom med musik og bedst sælgende bøger, så også denne pakke af kontorprogrammer nu downloades.

Med lanceringen af den nye Office sælger Microsoft nu sin kontorpakke på abonnement i stedet for som et fysisk produkt, man tager ned fra hylden.

Det har medført, at der nu er endnu flere udgaver og underudgaver af Office at vælge imellem.

I det følgende kan du læse om, hvilke funktioner og formål hver udgave har.

Det nye Office

Microsoft beskriver samlet dette års udgivelse af en vifte af nye Office-produkter som det "nye Office".

Det dækker over Office 365, Office 2013 og flere andre udgaver, der bygger bro mellem softwaren på ens computer og tjenester og data i skyen.

I stedet for at man er afhængig af fysisk adgang til sin computer, er det Microsofts mål, at man når som helst og hvor som helst har adgang til Office og til sine dokumenter:

På arbejde, derhjemme, på sin pc, telefon og tablet, hvad enten man har internetforbindelse eller ej.

Det kræver dog, at man logger ind med sin Microsoft-konto, hvilket sørger for, at oplevelsen tilpasses, hvor end man benytter Office.

Office 2013
Det man plejede at tænke på som Microsoft Office - for eksempel gode gamle Word, Excel, PowerPoint - er nu blot desktopsoftware-komponenterne af det nye Office.

Køber man i Danmark Office 2013 som en æske i en butik, får man ikke andet end en udskrift af en produktnøgle (kun i udviklingslande ligger der en disk med software i æsken).

Man kan enten købe Office 2013 til lokal installation alene eller samtidig købe abonnement på Office 365.

Tre muligheder med Office 2013

Hvis du vil nøjes med Office 2013 til computeren er der tre valgmuligheder:

Office Home & Student 2013 til 999,99 kroner (indeholder Word, Excel, PowerPoint, OneNote), Office Home & Business 2013 til 1.999 kroner (indeholder desuden Outlook)
Office Professional 2013 til 3.999 kroner (indeholder desuden Publisher og Access)

Alternativt kan man vælge et af Office 365-planerne, som beskrives i det følgende.

Er man én af de få, der arbejder uden forbindelse til internettet, bør man vælge Office 2013.

Men for størstedelen af brugerne - som ikke kan arbejde uden forbindelse til internettet - tilbyder Office 365 flere valgmuligheder og kan ofte bedre betale sig rent økonomisk.

Office 365
Office 365 indeholder en række forskellige programmer fra Office 2013 og relaterede online-værktøjer.

Det er en cloud-løsning, der altid er tilgængelig og som jævnligt vil modtage opdateringer.

Som standard vil man her gemme sine data i skyen: Forbrugere bruger deres plads på SkyDrive, mens virksomheder gemmer og dele data via SharePoint. Office 365 er kompatibel med Office til Mac.

Her kan du læse en guide til, hvordan du finder ud af, hvilken udgave af Office 365, der passer bedst til dine behov:

Bruger hele husstanden Office?

Så er det den her, der er til dig. Office 365 Home Premium koster 799 kroner om året og kan installeres på op til fem pc'er eller Macs.

Udgaven indeholder Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher og Access og der medfølger 20 gigabyte SkyDrive-lagerplads samt 60 minutters Skype-opkald hver måned.

Office 365 University inkluderer alt ovenstående men herudover også to licenser til Office 2013 per bruger.

Udgaven er et særligt tilbud kun til studerende, lærere og personale på højere uddannelser og koster 699 kroner for et fire års abonnement.

Herudover er der to abonnementer af Office 365 til offentlige myndigheder, der koster henholdsvis 48,70 og 120,10 kroner per bruger om måneden eksklusiv moms.

Office 365 til mindre virksomheder koster 36,50 kroner per bruger om måneden eksklusiv moms og indeholder Word, PowerPoint, Excel, Outlook, OneNote, Access, Publisher og Lync.

Office 365 til mellemstore og store virksomheder koster fra 48,70 til 155,40 kroner per bruger om måneden eksklusiv moms.

Her indeholder nogle af de forskellige planer en række yderligere funktioner såsom Exchange Online, op til fem lokale installationer af Office Professional Plus 2010, arkivering af e-mail samt SharePoint og Lync til samarbejde.

 Er man hverken fanatisk trofast overfor Redmond eller Cupertino, er det rart at vide, at alle Office 365-planer er kompatible med Office til Mac.

Office RT og Office til Windows Phone 8

Microsofts Surface-tablets med Windows RT inkluderer Office 2013 RT med særlige udgaver af Word, Excel, PowerPoint og OneNote, der er optimeret til berøringsskærme.

Office RT tilbyder generelt flere funktioner end både Office til Windows Phone 8 og Office Web Apps, men færre end Office 2013 til pc.

Surface RT blev i første omgang sendt i handlen med en preview-udgave af Office Home & Student 2013 RT, før den endelige udgave blev tilgængelig.

Microsofts mere kraftfulde Surface Pro-tablet kan på den anden side køre enhver udgave af den seneste Office-software.

Office til Windows Phone 8
Alle telefoner med Windows Phone 8 indeholder Office Mobile. Her får man Word, Excel, PowerPoint og desuden OneNote via telefonens Office-hub. Office-dokumenter vises perfekt på en Windows-telefon og er lette at åbne fra eller vedhæfte e-mail.

Da dokumenterne gemmes på SkyDrive, vil man altid have adgang til den seneste version af et dokument, hvad enten man sidst arbejdede på det fra sin pc, sin telefon eller sin tablet.

Office Web Apps
Office Web Apps er neddroslede udgaver af Word, Excel, PowerPoint, and OneNote, der køres i browseren.

Programmerne er tidligere blevet kritiseret for at have for få funktioner, men blev opdateret i efteråret.

De er ikke beregnet til at blive brugt som ens primære kontorprogrammer, men gør det i det mindste muligt at læse og redigere Office-dokumenter, når man er på farten.

Office on Demand
Har du behov for at bruge en andens computer for at arbejde lidt på et Office-projekt?

Måske har du også behov for flere funktioner, end hvad Office Web Apps kan tilbyde.

Præcist dette scenarie havde Microsoft i tanker, da selskabet udviklede Office on Demand.

Ved hjælp af virtualisering man kan køre en personligt tilpasset, komplet udgave af Office-programmerne på pc'er, der ellers ikke har Office installeret.

Det er nødt til at være en computer med Windows 7 eller 8 og man skal have et abonnement på Office 365. Programmerne inkluderer Word, Excel, PowerPoint, Access, Publisher, Visio og Project.

Man kommer i gang ved at logge ind med sin Microsoft-konto på Office.com. Det kan du læse mere om i dette blogindlæg.

Office til iOS og Android


 
Godt nok har jeg i det ovenstående flere gange skrevet, at Microsoft gør det muligt at få adgang til Office ligegyldigt hvor, man befinder sig, selv fra mobile platforme.

Det er dog i hvert fald indtil videre begrænset til telefoner og tablets med Windows.

Selvom Microsoft er stolt over sin app OneNote til iOS og Android, så findes der ikke udgaver af Word, Excel og PowerPoint til disse mobilstyresystemer.

Der går rygter om, at det snart vil ændre sig, men Microsoft har stadig ikke selv oplyst noget om det.

I november forudsagde The Verge, at Office ville udkomme til iOS og Android i starten af 2013.

Det venter vi stadig på.

I mellemtiden har mindre firmaer længe tilbudt løsninger såsom QuickOffice og Documents To Go.

Desuden kan man streame virtualiseret Office-software til sin iPad eller mobile enhed med Android ved hjælp af app'en CloudOn.

Disse apps fra tredjeparter gør det muligt at gemme sine dokumenter i Dropbox, Box eller Google Drev og således helt omgå SkyDrive og Microsofts løsninger.

Office Store
Microsoft inviterede tredjeparts-udviklere til at bygge apps ovenpå Office. På Office Store kan man købe disse tilføjelser heriblandt en Encyclopedia Britannica-app, en LinkedIn-udvidelse til Outlook og en app til håndtering af digitale signaturer.

Office.com
Det er på Office.com man logger ind for at få adgang til alt, der har med Office at gøre. Herfra har man for eksempel adgang til SkyDrive og Office Web Apps.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere