Teleboss: Vi vil godt betale til antenne-målinger af mobiler

Mærkningsordning af mobiltelefoner har for lange udsigter på EU-plan. Teleindustrien lover nu penge til målinger, hvis andre parter er med.

Artikel top billede

Tabte samtaler og forgæves opkaldsforsøg.

Det oplever mange ejere af smartphones på grund af dårlige antenner.

Løsningen er ifølge Forbrugerrådet, der har testet hundreder af telefoner, en mærkningsordning, som fortæller kunderne om antennekvaliteten.

Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Men en dansk mærkningsordning giver ikke mening, hvis ikke andre EU-lande følge med, siger erhvervs- og vækstminister Annette Wilhelmsen (SF) til avisen.

"En dansk mærkningsordning vil tværtimod stille forbrugerne dårligere med et smallere udbud på mobiltelefoner," siger hun til avisen.

Men en fælleseuropæisk mærkning af telefonenerne har lange udsigter, fremgår det af et svar fra EU-kommissionen til EU-parlamentsmedlemmet Christel Schaldemose (S), der sidder i udvalget for forbrugerbeskyttelse.

"Kommissionen finder det ikke på nuværende tidspunkt hensigtsmæssigt at indføre yderligere krav med hensyn til en sådan EU-mærkningsordning," skriver kommissionen ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten til hende.

Det bedrøver ikke bare hende, men også Erhvervsstyrelsen, som håndhæver reglerne over for telebranchen.

"Vi kan ikke gennemføre mærkningsordninger, uden at det er EU-harmoniseret", siger vicedirektør Finn Petersen hos Erhvervsstyrelsen til Jyllands-Posten og gør det klart, at Erhvervsstyrelsen finder oplysninger om modtagekvaliteten vigtig for forbrugerne.

Hos telebranchens lobbyorganisation Teleindustrien fortæller direktør Jakob Willer til Computerworld, at problemet er, at producenterne ikke oplyser noget om antennekvaliteten.

Derfor afviser han, at branchen selv skal stå for en mærkningsordning.

"Vi kender jo ikke specifikationerne på telefonerne. Hvis man skal lave en mærkningsordning, er det producenterne, som skal lave den," siger han.

Han fortæller, at teleindustrien i Danmark bakker Erhvervsstyrelsen fuldstændig op i forhold til en ordning på EU-niveau.

Mens forbrugerne venter på sådan en ordning, vil han ikke afvise at indgå et samarbejde om målinger med Forbrugerrådet, Erhvervsstyrelsen og de producenter, som vil være med for at skabe gennemsigtighed.

Han henviser til nyere undersøgelser fra professor Gert Frølund fra Aalborg Universitet, der forsker i antenner.

Ifølge Jacob Willer kunne der godt følge penge med fra brancheorganisationen til et sådant samarbejde.

"Vi synes, at det er vigtigt at få skabt noget gennemsigtighed. Og hvis penge til målinger er nødvendigt for det, vil jeg se positivt på det, har jeg fortalt Erhvervsstyrelsen," siger Jakob Willer til Computerworld.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S