Artikel top billede

Danske e-butikker kræver trecifret millionbeløb i erstatning

Sammenslutningen af danske internetbutikker, FDIH, kræver 172 millioner kroner af Nets.

172 millioner kroner.

Det er ind til videre det beløb FDIH (Foreningen for Dansk Internet Handel) har regnet sig frem til, at Nets skylder de danske internetbutikker.

Beregningen sker ud fra den betragtning, at netbutikkerne kunne have sparet 70 øre per transaktion i gennemsnit, hvilket Konkurrenceankenævnet netop har stadfæstet.  

Endvidere tager 80 procent af internetbutikkerne ifølge FDIH selv gebyret på deres skuldrer, hvorfor de altså vil kræve de 70 øre i gennemsnit på 80 procent af alle internet-transaktioner siden 2008.

Efter deres beregninger lander det på mellem 150 - 200 millioner kroner, og lige nu er det mere præcise regnestykke endt på 172 millioner kroner, oplyser FDIH nærmere, hvilket dog godt kan ændre sig. 

"FDIH's medlemmer har helt naturligt en økonomisk interesse i, at de for meget betalte gebyrer kommer retur. Så vi rejser et krav over for Nets på tilbagebetaling af de for høje gebyrer. Alt i alt viser de foreløbige beregninger, at det løber op i 150-200 millioner kroner," fortæller Annette Falberg, administrerende direktør i FDIH, i en pressemeddelelse. 

Kort om sagen

Sagen mod Nets startede i maj 2010, hvor FDIH klagede til Konkurrencestyrelsen, og fik medhold i november 2010.

Den afgørelse ankede Nets, men 25. juni fastslog Konkurrenceankenævnet altså, at styrelsen har ret i, at dankortgebyrerne på nettet er for høje, og at Nets skal nedsætte prisen.

Annette Falberg mener, at det er en stor sejr for netbutikkerne og forbrugerne:

"FDIH har vundet en markant sejr på vejen mod, at nethandel sker på lige vilkår med andre. Konkurrencestyrelsen 2. afgørelse, der pålægger Nets at sænke gebyret med 36 procent til 1,20 kroner fra 1. juli 2013, er også anket, men den er ikke afgjort endnu. Vi forventer helt klart, at Nets tager bestik af dagens klare kendelse og nedsætter gebyrerne, så forbrugere og nethandlen sparer gebyrer på 82 millioner kroner frem til udgangen af 2014." 

"Det er et væsentligt element i at styrke danske netbutikkers konkurrenceevne i forhold til udenlandske konkurrenter."

7,6 kroner til hver dansker
Da FDIH kun regner med, at ville have erstatning for 80 procent af de online køb siden 2008, er der en rest på 20 procent tilbage. Den portion har forbrugerne altså selv betalt, og det løber op i godt 43 millioner kroner ud fra FDIH's beregninger. 

De 43 millioner kroner fordelt på alle danskere svarer til, at alle skulle have en check på godt 7.6 kroner tilbage fra Nets.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere


CISO Challenges 2025

Styrk din virksomheds sikkerhed med avanceret Cybersikkerhed. Kom med når vi denne dag stiller skarpt på, hvordan du som CISO eller sikkerhedsansvarlig, kan leve op til alle krav om sikkerhed og risikostyring, gennem dialog og erfaringsudveksling. Gennem både korte oplæg og diskussioner rundt om bordene vil vi blandt andet sætte fokus på, hvordan man skaber en sikker organisation med de midler, man nu engang har til rådighed.

12. juni 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Er din backup en illusion?

Én gang om måneden leverer Computerworld Events en kort Cyber Briefing. Denne gang kan du komme helt tæt på, når ScanNet stiller skarpt på din virksomheds backup- og databeskyttelsesstrategi.

16. juni 2025 | Læs mere