Sådan kortlægger Coop kunderne med big data - og tjener flere penge

Coop har fokus på big data for at få et bedre overblik over kunderne. Her fortæller firmaets CIO, hvordan de mange data konverteres til en bedre forretning.

Artikel top billede

Detailkæderne borer sig dybere og dybere ned i kunders adfærd for at få større tal på bundlinjen og for at levere bedre service til kunderne.

Og det gør man naturligvis også hos Coop, der benytter dataindsamling og it-systemer til at gøre forretningen bedre i hele Norden ved at identificere nye forretningsmuligheder.

I Coop indsamler man i dag store datamængder gennem eksempelvis kasseapparater, smartphones og via nettet.

Det handler om alt fra salgsstatistikker til indkøbsvaner, og informationerne anvendes til at udforme sortimentet, sætte prisen og til at give gode tilbud baseret på analyser af købsadfærden.

Ekstra es

I Coop har man et ekstra es i ærmet i forhold til mange af konkurrenterne.

Firmaet har nemlig en solid medlemsdatabase, som virksomheden kan målrette kommunikationen og tilbuddene til.

"Ved hjælp af big data kan vi øge indsigten i vores kunders vaner og derved skabe skræddersyede tilbud til dem," fortæller CIO René Munk-Nissen til Computerworlds svenske søsterside.

"Min opgave er at gøre it mere effektiv og sikre, at it gør en forskel i Coop. I den proces er analyse kombineret med big data en afgørende faktor for at lære os at stille de rigtige spørgsmål og derved opbygge en bedre forståelse af kunderne," siger han.

For at stille de spørgsmål, der skal forbedre forretningen, er det tanken, at beslutningstagerne i Coop skal benytte den indsigt, som big data giver i eksempelvis geografiske og lokale forskelle i indkøbsmønstre.

Ambitionen er at komme ned på individ-niveau.

"Big data er god til måling af det, som er vigtigt i en dagligvarebutik. Eksempelvis vareomsætningen og kundegennemstrømningen i butikken," fortæller han.

Indtjening på vintersko

På nordisk plan har Coop et data warehouse fra Teradata med både traditionelle beslutningsredskaber og værktøjer til analyse af big data fra firmaer som Sas Institute og IBM.

Men hvor mange penge kan man egentlig tjene på at følge i hælene på kunderne?

"Det er svært at afdække værdien præcist, men vi ser klare effekter på salget. Ved at kombinere forskellige tilbud på nye måder baseret på den adfærd, vi kan se hos kunderne. Det kunne eksempelvis være en kombination af forskellige vine med italienske retter," fortæller Kent Bredahl, der er kommerciel chef i Coop Danmark, til Computerworld.se.

Big data bruges eksempelvis til at optimere priser og vareudbud eller modne produkter.

"Når vi eksempelvis prissætter vintersko, kan vi optimere prisen ud fra efterspørgslen i hver enkelt butik. I butikker med stort salg kan vi opretholde priserne, mens den kan sænkes i butikker med mindre efterspørgsel," siger Kent Bredahl.

Kent Bredahl ser big data som en evolution.

"Tendensen er, at beslutningsprocesser er gået fra at blive taget per instinkt til, at de nu er fakta-baserede. Derved er big data med til at øge indtjeningen og omsætningen."

Coops it består af et fælles system i Norden, hvor de forskellige nationale virksomheder kan hente data.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    KMD A/S

    SAP Solution Specialist

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Er du vores næste Android-ekspert?

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension