Nyt CMS vil indtage danske virksomheder med særlig strategi

Et CMS, der satser målrettet på integration med forretningssystemer, vil nu lægge arm med konkurrenterne i Danmark. CMS-rådgiver vurderer mulighederne.

Artikel top billede

Den digitale tilstedeværelse er et af de sidste områder, hvor virksomhederne for alvor stadig kan differentiere sig.

Derfor er indholdsstyrings-systemerne (CMS) også et af de varme områder og i stigende grad det helt centrale omdrejningspunkt for virksomhedens digitale indsats.

Det svenske firma CMS Crawler satte tal på markedet i marts i år.

I Danmark (.dk) blev der identificeret 84.000 websider, der anvender et genkendeligt indholdsstyringssystem.

CMS til SAP

Det seneste bud på en CMS-løsning til de danske kunder er det tyske e-Spirit CMS, der netop har åbnet et kontor i Danmark.

Et ubeskrevet blad i Danmark, men med rødder syd for grænsen.

"I Tyskland bruger mange virkelig store brands e-Spirit-løsningen, blandt andet Adidas, Bosch, Man og Mediamarkt. I Danmark og Sverige er e-Spirit derimod et ubeskrevet blad for de fleste," siger Bo Petersen, der skal lede det danske kontor for e-Spirit-CMS.

Selv om der er mange om buddet, så mener CMS-rådgiver Janus Boye, at der nok skal blive en plads til tyskerne, specielt i SAP-segmentet.

"e-Spirit har forstået at indfange kunder, der bruger SAP. Da løsningen har teknologisnablen nede i det forretningssystem, er det et oplagt valg for de it-chefer, der bruger SAP," siger han til Computerworld.

"Ikke ulige den model som Microsoft har med SharePoint, der ofte vælges, fordi den passer ind i resten af infrastrukturen. Der, hvor jeg kan se en plads til dem, er således blandt de firmaer, der skal vise SAP-data på deres websider, og hvor eksempelvis Sitecore ikke ligger lige til højrebenet."

Samtidig peger Janus Boye på, at teknologien er baseret på Java og ikke på .NET.

"Oracle har været dominerende på dette marked, og der er derfor plads til en lidt mindre leverandør, som bygger på Java," siger han.

Vurderer du, at der er plads til endnu et CMS i Danmark?

"Ja, det skal nok gå. I øjeblikket skal man lede virkelig længe efter et CMS, der ikke klarer det godt. Der er mange kunder og stor vækst."

Sådan ser CMS-markedet ud

Det mest populære CMS-system i verden er, ifølge CMS Crawler, WordPress med mere end 2,5 millioner installationer, ud af de 40 millioner analyserede sider i forårets statistik. 

Herefter kommer Joomla med lige godt en million installationer.

I Danmark hører Drupal til blandt de mest populære, hvis man ser på udbredelsen.

Ser man på omsætningsmarkedsandelene i Danmark, så er hierarkiet noget anderledes. 

Her vil et system som Drupal ikke figurere særlig højt, da systemet er gratis som udgangspunkt, og pengene i stedet tilfalder det konsulenthus, der udvikler løsningerne.

Her dukker, i følge IDC, firmaet som Sitecore, IBM, OpenText og EMC op som de mest anvendte og som konkurrenter til det nye tyske bud.


Stort dansk CMS sendes i skyen: Giver helt nye vilkår for de ansatte

Open source-CMS'er har alvorlige sikkerhedsproblemer

Derfor er dit CMS pivåbent

Her er de mest populære CMS'er i Danmark

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil