Slut med at samle iPads: Nu går Kina fiber-amok

Kina investerer svimlende 1.800 milliarder kroner i bredbånd. Landet vil "gå fra at lave gummisko og samle iPads til at opfinde morgendagens digitale tjenester", lyder det.

Artikel top billede

Kina vil investere ikke færre end 1.800 milliarder kroner i bredbånd og it-infrastruktur.

Det skriver Total Telecom.

Hos Dansk Energi, der som bekendt er fortaler for bedre bredbånd herhjemme, peger man på, at kinesernes tiltag med al tydelighed viser, at digital infrastruktur er blevet et globalt konkurrenceparameter.

"Fibernet buldrer frem i Kina, men de kan samtidig se, hvor stærkt den digitale udvikling går i nabolandene Japan og Sydkorea," forklarer chefkonsulent Thomas Woldiderich fra Dansk Energi.

Han peger på, at Kina har en strategi om at gå fra at være 'hele verdens fabrikshal' til selv at udvikle og producere højteknologiske produkter.

"Altså gå fra at lave gummisko og samle iPads til at opfinde morgendagens digitale tjenester og apparater."

"De vil også have de vidensarbejdspladser, som vi i Danmark har ambitioner om at leve af. Og her har de set, at en stærk digital infrastruktur er en afgørende forudsætning," lyder analysen.

Nordiske fiber-brødre giver os baghjul

Bare i Norden er Danmark langt fra i front med den digitale infrastruktur, som Thomas Woldiderich altså kalder en afgørende forudsætning for videnssamfundet. 

"Mens kineserne kan kigge til Japan og Sydkorea, kan vi herhjemme jo blot se til Sverige og Norge, hvor begge lande er nået længere med fibernetudrulningen, end vi er i Danmark."

"Svenskerne er kommet klart længst og ligger nummer tre på OECD's fiber-rangliste efter netop Japan og Sydkorea. Danmark er nummer 9," forklarer Thomas Woldiderich.

Dansk Energi mener, at vi burde gøre som svenskerne og få tilslutning til en ny højhastighedsforbindelse med i Bolig-Job-ordningen.

"Ser man med vækstbriller, er det jo tankevækkende, at ordningen omfatter nye elinstallationer, nye vandinstallationer og andet i hjemmet, ja sågar hækkeklip og boning af gulve, men ikke bredbånd."

"Det bør ændres hurtigst muligt," mener Thomas Woldiderich.

Vokser med 44 procent

Indtil det sker, kan man kaste et kig på Kina.

Alene i 2012 investerede China Telecom 36 milliarder danske kroner i at bygge fibernetværk.

Det er mere, end det ville koste at dække hele Danmark med fibernet til hjemmet, oplyser han.

De seneste tal fra det franske analysehus IDATE har desuden vist, at andelen af fiberkunder i Japan steg med 6 procent i andet halvår 2011, mens den i Kina steg med 44 procent.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil