Er dit CMS håbløst forældet? Det skal det kunne i dag

Kravene til virksomhedens web CMS ændrer sig lige så hurtigt, som internettet gør. Her er et indblik i, hvad systemet skal kunne i dag og i fremtiden.

Artikel top billede

Engang var et web CMS et relativt simpelt system til at publicere og styre indhold på hjemmesider med.

I dag er det fortsat CMS'erne, der sikrer indholdsstyringen på websiderne, men internettet har gennemgået en så voldsom forandring over de seneste 10-15 år, at de oprindelige systemer i dag forekommer noget støvede.

"Web content management (WCM) systemer har været her siden internettets begyndelse i 1990'erne, men har udviklet sig og fået signifikante forbedringer i de senere år for at kunne understøtte de blændende digitale oplevelser, som kunderne er begyndt at forvente," lyder det i et podcast om fremtidens CMS-løsninger, som rådgivningsfirmaet Forrester står bag.

"I dag handler det om at skabe en tovejs-kommunikation og -interaktion med kunderne," lyder det blandt andet i podcastet.

Mange nye kanaler

En af udfordringerne er blandt andet, at man ikke længere kun kommer i kontakt med kunderne via virksomhedens website, men i lige så høj grad via apps på smartphonen eller sociale medier.

Samtidig skal CMS'et kunne betjenes af en lang type medarbejderprofiler, eksempelvis marketingafdelingen.

Det skal CMS'et kunne understøtte, forklarer Forrester-rådgiver David Aponovich.

"Det er både kanaler, som du kontrollerer, og som du ikke kontrollerer, men du ønsker at skubbe relevant indhold ud til de kanaler, eksempelvis Facebook og Twitter."

Forrester-rådgiveren kommer også med et bud på, hvad vi vil se af nyheder i CMS-løsningerne i de kommende år:

"Det er blandt andet, at det skal være fleksibelt og kunne integrere med mange eksterne systemer, som du formentlig bruger i din organisation," siger David Aponovich og nævner CRM-systemet som et oplagt eksempel.

Du kan høre hele podcastet om fremtidens CMS her.

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

CMS: Det bruges indholds-systemerne til

Her er de mest populære CMS'er i Danmark

Her er hullerne i dit CMS: Sådan rammer hackerne dig

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse