Glem den gode gamle it-afdeling: Her er din nye hverdag

Det er ikke længere it-chefen og it-afdelingen alene, der står for at styre og investere it-budgettet. Se her, hvordan pengene bruges - og hvem der bruger dem.

Artikel top billede

I en IDC-undersøgelse, der er foretaget blandt 1.651 it-beslutningstagere i Vesteuropa, fremgår det blandt andet, hvordan it-budgetterne vil blive brugt i 2014.

52,1 procent af budgettet vil i gennemsnit gå vedligeholdelse og drift.

18,7 procent vil gå til vækst-relaterede områder.

16,3 procent vil gå til compliance og regulatoriske krav.

12,7 procent ventes at gå til innovation.

I undersøgelsen, der blev præsenteret i forbindelse med konferencen IDC Directions i København i sidste uge, fremgår det også, at forretningen og de forskellige forretningsområder i dag "ejer" mere og mere af it-budgettet og i det hele taget får større og større indflydelse på de it-beslutninger, der skal træffes.

Årsagen til denne tendens er ikke, at it-afdelingerne og it-cheferne ikke gør deres arbejde godt nok, men snarere at den generelle digitalisering i virksomhederne betyder, at it i dag i høj grad også er et relevant emne for eksempelvis en marketingchef.

Samtidig har man som eksempelvis salgschef i dag ikke nødvendigvis brug for, at it-afdelingen skal sætte den der server op, før man kan påbegynde et nyt projekt - i stedet kan man vælge at leje sig til en ny applikation som en cloud-service, hvilket flere og flere danske virksomheder gør.

Sådan ændrer det hverdagen

IDC har blandt andet spurgt respondenterne, hvordan ændringerne på it-markedet påvirker deres rolle i virksomheden?

36 procent siger, at de skal arbejde tættere sammen med andre afdelinger i virksomheden.

Nogenlunde lige så mange fortæller, at de skal forstå virksomheden og den grundlæggende forretningen bedre, og omkring 31 procent siger desuden, at deres afdeling i højere grad bliver en intern serviceafdeling.

Det er også interessant, at omkring 32 procent peger på, at ændringerne i it-markedet betyder, at de møder nye krav og forventninger, og at mere end hver fjerde deltager mener, at de er nødt til at uddanne sig på nye områder.

Computerworld bragte sidste efterår en serie artikler med danske it-chefer, hvor de forholder sig til de nye tider - og til, hvordan de sikrer sig den bedst mulige it-organisation, der kan understøtte og servicere forretningen og samtidig være med til at sikre innovationen.

Læs artiklerne her.

Læs også:

Forretningen hapser dit it-budget: Derfor er det helt fint

Så stor en del af dit it-budget bør gå til innovation

Guide: Sådan skaber du det mest effektive it-team

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for SAP Business Intelligence i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil