Artikel top billede

Teleselskaber udleverer helt ukritisk følsomme data

Radio 24syv fik uden problemer adgang til private oplysninger hos fire danske teleskaber.

Alene ved at udgive sig for at være en anden er det muligt at få adgang til personfølsomme oplysninger hos teleselskaber.

»Kan du sende mig en ny adgangskode til min selvbetjeningsside? Jeg har for resten fået ny e-mail, så kan du ikke sende adgangskoden til den?«

På den måde lykkedes det for Radio24syv at få adgang til personfølsomme oplysninger hos Telmore, Telia, Fullrate og Bibob.

Fire ud af seks selskaber, som Radio24syv har undersøgt, udleverer fortrolige opkaldsoplysninger uden at sikre sig, at de taler med den rigtige person.

Teleselskaberne gør intet eller kun meget lidt for at sikre sig, at personen i den anden ende rent faktisk er den rigtige. Kun ved Bibob var det nødvendigt at oplyse navn og adresse på offeret. Ellers var navn og telefonnummer nok.

»Det er en katastrofe,« siger Peter Kruse, IT-sikkerhedsekspert ved CSIS.

»Teleselskaberne giver på den måde fremmede mulighed for at aflytte telefonsvareren, viderestille opkald med mere - og det kan få en stribe konsekvenser, som kan blive meget vidtrækkende for almindelige kunder,« siger Peter Kruse.

Med adgang til kunders selvbetjening kan uvedkommende se private oplysninger som, hvem man har ringet og SMS'et til, hvor, hvornår og i hvor lang tid. Desuden er det muligt at ændre adresse og bestille et nyt simkort, så man kan overtage offerets telefonnummer. Flere af teleselskaberne tilbyder også, at man kan købe en ny telefon og bare betale den via regningen.

»Det synes jeg er skræmmende,« siger et frivilligt offer, som har lagt telefonnummer til Radio24syvs afsløring.

TDC ejer Telmore og Fullrate, hvor fire af sikkerhedsbruddene er sket. De vil ikke stille op til interview, men har sendt følgende kommentar:

»Det er selvfølgelig alvorligt og dybt beklageligt, at det er lykkedes Radio24syv at snyde velmenende og serviceorienterede medarbejdere. Derfor har vi nu taget Radio24syvs metoder til efterretning og allerede torsdag i sidste uge indskærpet sikkerheden i kundefronterne,« skriver presserådgiver Rasmus Avnskjold, TDC.

Heller ikke Telia vil lade sig interviewe og sender via deres presseafdeling følgende citat fra kundeservicedirektør i Telia Danmark, Lars Gudbrandsson:

»Vi har ikke haft mulighed for at tjekke det konkrete tilfælde, men hvis det forholder sig, som Radio24syv siger, er der begået en menneskelig fejl, som vi beklager meget. Vi vil nu følge op på det og under alle omstændigheder indskærpe over for vores medarbejdere, at selv om de gerne vil give en hurtig og smidig service, er vi i alle situationer nødt til at følge Telias retningslinjer for beskyttelse af kundernes data.«

Læs også: 

Hackere angriber RKI: Stjæler data om gældsramte danskere




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere