Artikel top billede

Softwarefirma: Vores kunder er for konservative

Forsikringsbranchens it-folk skal i fremtiden løse mere kunderettede opgaver, mens firmaer som os skal overtage mere af it-drift og udvikling, lyder det fra forsikringsselskabernes største it-leverandør.

Forsikringsbranchen har for mange penge bundet i tunge og dyre it-systemer. Ved at outsource flere interne it-opgaver kan forsikringsselskaberne spare penge, som i stedet kan bruges til selvbetjeningsløsninger og bedre og hurtigere kundeservice.

Sådan lyder budskabet fra Birthe Elkjær, nybagt direktør i Forsikringens DataCenter (FDC), som leverer it-løsninger til en række danske og nordiske forsikrings- og pensionskoncerner.

"Vores kunder er meget optaget af, at det vi arbejder med kommer deres kunder til gode. Og vores løsninger skal sænke administrationsprocenten hos det enkelte forsikringsselskab. Deres krav er det samme: At vi kan hjælpe dem med at arbejde smartere, end de gjorde i går," lyder det fra Birthe Elkjær.

Hun fremhæver sin erfaring med salg og forretningsudvikling, som noget hun vil trække på i sit nye job.

Birthe Elkjær siger, at forsikringsselskabernes udgifter til drift og udvikling af it-løsninger i dag udgør en stor del af administrationsomkostningerne i forsikringsbranchen.

Og flere forsikringsselskaber har gennem tiden brændt fingrene på selv at ville udvikle sagsbehandlingssystemer. I nogle tilfælde er det endt med at koste trecifrede millionbeløb.

"Forsikringsselskaberne vil rigtig gerne have deres processer digitaliseret og integreret. Det er det, vi prøver at hjælpe dem med. Det er nogle meget tunge systemer, som er blevet udviklet over tid. Nogle af vores kunder har forsøgt at udvikle nye systemer, men er ikke altid lykkedes med det. Der er konkrete eksempler på, at der er brugt mere end 100 millioner kroner på at udvikle et sagsbehandlingssystem," siger Birthe Elkjær.

Så det er en outsourcing-øvelse du opfordrer til?

"Ja, der er mange i den her branche, som er konservative, hvor man mener, at driften og dele af udviklingsopgaven ligger bedst hos en selv. Men vores kernekompetence er at drifte systemer, som vi enten selv har udviklet, eller som vi har overtaget gennem tiden. Men det vigtigste er, at vi kan give en stabil drift."

Så outsourcing af opgaver til sådan nogle som jer, er det forsikringsbranchen har brug for?

"Ja, der er flere selskaber som for eksempel Sygeforsikringen Danmark, der har lagt deres drift og fortsatte udvikling ud til os. Og de er i dag ekstremt effektive og har en meget lav administrationsprocent."

Bliver der så færre it-job hos forsikringsselskaberne selv?

"Der er nogle, der kommer til at arbejde med nogle andre ting, som for eksempel kundeforståelse. Men der bliver ikke mindre brug af it i fremtiden, så der er ikke nogen, der kommer til at stå uden opgaver."

Med en årlig omsætning på 350 millioner kroner og mere end 300 ansatte er FDC den absolut største danske spiller på markedet for it-løsninger til forsikringsbranchen. Men det seneste regnskab viser et meget ydmygt resultat på knap en million kroner i overskud.

Til sammenligning har FDC's største konkurrent TIA Technology formået at skabe langt større overskud ved at satse på en international strategi. Det har blandt andet gjort TIA Technology til vinder af Computerworlds Top 100 for 2014 i kategorien for branchesoftware.

"Vi er peer-to-peer konkurrenter med TIA Technology, men de har jo valgt at gå internationalt og har derfor et andet fokus, også fordi de er ejet af en kapitalfond. Vi er derimod ejet af tre forsikringsselskaber og har et nordisk fokus," siger Birthe Elkjær.

"Men ligesom TIA Technology går vi meget op i kundeforståelse og at kunne tilbyde løsninger, som tager udgangspunkt i kundeoplevelsen med brug af den rette teknologi til selvbetjeningsløsninger ud mod forsikringskunderne fra FDC."

Hvor er FDC om tre år?

"Jeg vil arbejde på, at vi har en klarere branding på, hvad vi kan, og hvad vi står for. Det betyder også, at vi skal foretage nogle klarere teknologivalg, hvor vi på nogle områder indgår partnerskaber. Det kan både handle om hvordan vi sælger, eller hvordan vi leverer," slutter FDC's direktør Birthe Elkjær.

Læs også:

Softwarehus skovler penge ind på forsikringsløsninger




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere