Artikel top billede

Foto: Uffe Weng/TDC. (Foto: FOTOJOURNALIST UFFE WENGPhotojournalist Uffe Weng / Uffe Weng)

Fem skarpe til Carsten Dilling: Derfor bruger TDC milliarder på opkøb i Norge

Koncernchef i TDC Carsten Dilling fortæller her, hvad meningen egentlig er med, at TDC betaler 12,5 milliarder kroner for norske Get.

TDC meddelte mandag morgen, at telekoncernen køber det norske kabel-tv-selskab Get for omkring 12,5 milliarder danske kroner.

Med opkøbet vokser kabel-tv-forretningen i TDC Group fra de nuværende 1,2 millioner husstande til i alt 1,7 millioner husstande.

29 procent af TDC Groups omsætning (2013) kommer fra kabel-forretningen, og nu ventes andelen at vokse.

"Begge lejre jubler"

Computerworld fanger koncernchefen i TDC, Carsten Dilling, på mobilen, da han netop har hilst på medarbejderne hos Get i Norge.

Hvordan tager de det deroppe?

"Der er stor jubel i begge lejre, for der er rigtig meget sund forretningsmæssig logik og fornuft i det, vi gør."

Kan du konkretisere det fornuftige ved det?

"For det første har vi i TDC god forstand på kabel-tv-forretningen. Vi har bygget Nordens største kabel-tv-selskab med YouSee, og det er den vej, vi prøver at ekspandere på ved at styrke vores position yderligere i et skandinavisk billede."

"Her har vi så kunnet lykkedes med oven i købet at få en af Europas allermest veldrevne kabel-tv-virksomheder ind i vores familie."

"Selv om jeg har fulgt YouSee tæt, og vi gør rigtig mange gode ting der, må man bare sige, at Get er en fantastisk vækst-historie. Det har været tocifrede vækst-procenter de seneste 10 år og endnu bedre vækst-procenter på indtjeningen, så de kører også forretningen effektivt."

"Og så har Get-teamet frem for alt simelthen formået, gennem et meget stærkt samarbejde med Cisco, at udvikle en vej ind i ip-verdenen, hvor de laver nogle meget kundeorienterede og brugerorienterede løsninger, der nemt og agilt bliver stillet til rådighed på alle platforme."

"Derfor er der en masse ting i den tekniske tilgang, som vi også vil kunne bruge i YouSee."

Forestiller du dig, at Get skal være et TDC-brand, eller skal det fortsætte med at køre med egne løsninger og eget brand?

"Jeg ser i hvert fald på den mellemlange og måske også den helt lange bane, at Get skal have lov til at nyde godt af det meget stærke brand, man har i Norge."

"Gets omdømme og brand er absolut et af de store aktiver, vi har købt."

Faldende omkostninger til content

Carsten Dilling peger samtidig på, at TDC med både YouSee og Get - og de i alt 1,7 millioner hustande, der er kunder - bliver bedre stillet i forhold til at lande de rette aftaler med content-producenterne.

"Det gør vi af to grunde. For det første er kritisk masse meget afgørende i de forhandlinger."

"Punkt to: Vi må også bare tage hatten af for den måde, som Get-teamet har kørt det på. Get har rent faktisk formået at have en faldende content-omkostning per abonnent, og det har vi absolut ikke kunnet præstere i YouSee, så også der ligger der noget know-how og noget potentiel synergi."

Bliver Get købt med henblik på, at I skal beholde det, eller er det med henblik på et videresalg?

"Nej, nej. Det her er et super-strategisk og meget langsigtet mål. Vi ser i TDC-forretningen på koncernens samlede forretning, og tv fylder mere og er mere og mere afgørende for kundernes valg også af kommunikationsløsninger."

"Vi ser også meget store synergimuligheder mod vores erhvervsforretning i Norge - alt fra infrastruktur-synergier til bedre dækning specielt på last mile-access, og så er der frem for alt krydssalgs-muligheder."

"Det er et super-strategisk træk fra TDC's side, og det er langsigtet."

Flere opkøb på vej?

Varsler det her opkøb så en ny tid for TDC, hvor I skal ud og kigge på flere opkøbsmuligheder?

"Det ville vi da meget gerne, men lige nu er det her en passende mundfuld, og den skal vi have det maksimale ud af."

"Vi skal absolut prøve at koncentrere os om at få Get kørt ordentligt på plads, og det er det, der står øverst på prioriteringslisten," siger Carsten Dilling. 

Læs også:

TDC i kæmpe-investering: Lægger 12,5 milliarder for norsk selskab

Er TDC en knivskarp forretning eller en skygge af fortidens telegigant?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere