Artikel top billede

It-chefer kæmper med fortiden: Anses stadig mest som drifts-folk

De fleste it-chefer og CIO'er har for længst forstået, at it er nøglen til at skabe vækst og innovation i virksomheden. Desværre er det ikke nødvendigvis en erkendelse, man har i resten af organisationen.

Over 900 CIO'er fra 49 forskellige lande har deltaget i Deloittes netop offentliggjorte rapport, CIO Survey 2014, der blandt andet fokuserer på, hvordan it-budgetterne og opfattelsen af it ser ud i virksomhederne.

Selvom de fleste virksomheder i dag anser teknologi-investeringer som strategiske og som en måde at opnå vækst på, så er budgetterne og den generelle opfattelse af it-afdelingen en lidt anden historie.

52 procent af CIO'erne anser innovation som en vigtig prioritet, men samtidig har næsten halvdelen af CIO'erne mindre end 10 procent af budgettet sat af til innovation, skriver Deloitte.

Det betyder med andre ord, at de klassiske driftsopgaver stadig fylder langt det meste for mange CIO'er, og det overrasker rådgivningsfirmaet bag rapporten.

Har andre fået dit budget?

"Den fortsatte mangel på budget til innovation er meget overraskende , når man ser på de positive markeds-tilstande, der er i øjeblikket og på en generel anerkendelse af, at teknologi er essentiel for, at organisationer kan sikre en stærkere kunde-engagement," lyder det blandt andet fra Deloitte.

"Enten er der stadig et begrænset budget til innovation, eller også - og det er måske mere sandsynligt - er det tildelt en anden i organisationen.

Deloitte konkluderer på baggrunden af undersøgelsen, at de fleste CIO'er stadig kæmper en hård kamp for at slippe af med de traditionelle opfattelser af, hvilken rolle it-afdelingen spiller i virksomheden.

"CIO'er associeres stadig oftest med vedligehold af kerne-systemer og med at 'holde lyset tændt.'"

Vigtigt med et godt forhold til direktøren

Heldigvis er der dog også positive tendenser i rapporten - blandt andet melder en del CIO'er om et generelt bedre samspil med forretningen.

Det ændrer dog ikke på, at der stadig er rigtig god plads til forbedringer. For mens 79 procent af respondenterne siger, at forholdet til virksomhedens administrerende direktør er "meget vigtigt," så kan kun 42 procent svare ja til, at det nuværende forhold er "meget godt."

Her er nogle af nøgleresultaterne i Deloittes CIO Survey 2014:

- 77 procent af CIO'erne har it-budgetter, der er de samme som sidste år eller større, mens 23 procent af budgetterne er blevet mindre.

- I gennemsnit er 55 procent af it-budgettet allokeret til klassiske it-opgaver, mens resten går til at understøtte forretnings-forandringer (23 procent) og understøtte vækst (22 procent).

- Næsten halvdelen af CIO'erne har mindre end 10 procent af budgettet sat af til innovation.

- CIO'erne selv ønsker at investere flere penge i blandt andet analytics og big data (30 procent), mobile apps (17 procent) og private cloud-løsninger (15 procent).

Du kan downloade hele Deloitte-rapporten her.

Læs også:

Så stor en del af dit it-budget bør gå til innovation

Danske CIO'er nægter: Derfor vil vi ikke være driftsslaver

It-projekterne fejler igen og igen: Forklaringen er ganske pinlig




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere