Gratis software til din virksomhed varsler nye tider: Du skal betale med data

Når en kommerciel virksomhed begynder at forære software-løsninger gratis til kunderne, er det, fordi det egentlige indtjenings-potentiale ligger gemt et helt andet sted.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

"Et varsel om forandringer for it-chefer."

Sådan betegner Forrester-analytiker Nigel Fenwick en gratis CRM-løsning, som virksomheden HubSpot har tænkt sig at frigive på markedet næste år.

Amerikanske HubSpot, der har eksisteret siden 2006 og primært har leveret it til marketing, annoncerede for et par uger siden, at virksomheden kommer med et gratis, cloud-baseret CRM-værktøj i starten af 2015.

Det træk varsler nye tider, mener Nigel Fenwick fra Forrester i et blogindlæg, hvor han peger på, at eksempelvis Salesforce.com har nu har hjulpet den cloud-baserede softwaremodel så godt på vej, at CIO'erne omfavner software-as-a-service (SaaS) som en mulighed.

"Men hvorfor vil en hurtigt voksende virksomhed som HubSpot - der leverer interne marketing-værktøjer til SMB-markedet - lancere en ny CRM-løsning som et "freemium" tilbud?"

"Svaret ligger i en af de nøgle-forandringer, som den digitale økonomi har bragt: At skaffe nye kunder trumfer omsætning, når man skal etablere en digital forretning - omsætningen vil komme senere og ikke nødvendigvis fra traditionelle kilder," lyder det fra Forresters Nigel Fenwick.

Hvordan vil du helst betale?

Han mener, at HubSpot med gratis-tilbuddet vil kunne opnå en betydelig tilstedeværelse som spiller på SMB-markedet.

Når kunderne så er i hus - og kundernes data ligger på HubSpots servere - skal indtjeningen også nok blive sikret, mener analytikeren.

"Hvis de har succes, er dataene på deres servere potentielt mere værd som en fremtidig kilde til omsætning end indtjeningens-potentialet, som er tilgængeligt fra SaaS-licenser. I den digitale økonomi er data valutaen."

Forrester-analytikeren mener, at konsekvensen af de nye tendenser, vi ser på markedet, vil blive, at CIO'er i fremtiden skal træffe et svært valg: Vil man betale direkte for softwaren på traditionel vis, eller vil man betale ved at dele data med SaaS-leverandøren?

Her oplever du det selv

Det er en lignende tendens, vi har set på forbrugerområdet i efterhånden mange år.

Eksempelvis giver online storage-løsninger som Google Drev og SkyDrive brugerne mere og mere plads helt gratis, mange apps til smartphoens og tablets er gratis, og sociale medier som Facebook og Twitter anvender heller ikke brugerbetaling.

I stedet finder man "betalingen" helt andre steder i forholdet mellem kunde og leverandør.

Læs også:

Undgå fiasko: Her er guiden til succes med dit CRM

Medarbejderne kan sende dit CRM-projekt i graven

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S