Artikel top billede

Nedbrud, fejl og for meget it-makværk: Her er prisen, vi alle betaler

ComputerViews: Et kig på den seneste måneds it-begivenheder er ikke rar læsning for en branche, der skal overbevise omverdenen og det geniale i mere it og digitalisering.

ComputerViews: Alle brancher har et image, der skal plejes. Det gælder også it-branchen - her defineret i den bredest mulige forstand med alle de it-virksomheder og it-afdelinger, der findes i Danmark.

Generelt er vores branche heldigvis præget af dygtige, kompetente og ambitiøse folk, der leverer it-varen hver eneste dag året rundt. Og tak til dem.  

Det er bare ikke sikkert, at omverdenen opfatter vores branche på den måde.

For der er stadig for meget it-makværk, for mange systemfejl, nedbrud og it-løsninger, hvor brugervenligheden er alt andet end venlig.

Kigger man på andelen af vellykkede it-projekter i forhold til de mislykkede, vil den første gruppe naturligvis fylde langt det meste.

Det er bare ikke sikkert, at det er sådan, omverdenen opfatter det - altså alle dem, der formentlig ikke læser med her på Computerworld, og som heller ikke arbejder professionelt med it.

Problemet er, at it-branchens image alt for ofte får én over nakken. Der er for mange eksempler på it, der fejler på den ene eller den anden måde. Hver gang koster det på tillids- og imagekontoen. For hele branchen.

Det bidrager til den opfattelse, der stadig er for mange mennesker, der har: At it sikkert er fint nok, men også giver en masse bøvl.

Og var tingene ikke bare mere simple og velfungerende i gamle dage?

En stribe eksempler på it, der fejler

Et kig på den seneste måneds it-begivenheder viser, at vi som branche stadig har for mange ting, der ikke er værd at prale af.

På den sidste arbejdsdag i april, var der (igen) løn-koks hos Nets. Denne gang på grund af fejl i de datatransmissioner, som betalingsselskabet sender ud til bankernes datacentraler.

Efterfølgende var blandt andet denne fejl med til at skabe kapacitetsudfordringer hos Nordea, så stort set hele paletten af bankens it-systemer blev ramt.

For et par uger siden kom SKAT til sende forkerte digital post-beskeder til 230.000 virksomheder. Forklaringen var noget med, at man havde glemt at låse kolonnerne i det store Excel-ark, hvor blandt andet de 230.000 selskabers navne og CVR-numre figurerer.

I sidste uge kunne vi fortælle, at en fejl i det digitale prøvesystem i Folkeskolen betød, at prøverne nu i stedet skulle aflægges på papir. 13.600 elever bliver nu tilbudt en ny afgangsprøve, fordi de "muligvis har fået en forkert karakter."

Fredag i sidste uge var den så igen gal med Nets, da NemID bragede ned, så danskerne ikke kunne benytte løsningen i hele otte timer.

I denne uge har flere medier kunnet berette, at flere tusinde danskere ved en fejl har modtaget et brev med oplysninger om, at de er gift med en fremmed person.

Forklaringen? En 'teknisk fejl' hos Udbetaling Danmarks it-leverandør.

I øvrigt så vi lignende brølere i E-boks for blot et par måneder siden, hvor blandt andre "32-årige Stefan" troede, at hans kone ville skilles, da han modtog skilsmissepapirer, som (heldigvis) slet ikke var til ham.

Og disse eksempler er blot et lille udsnit af de it-problemer, danskerne kæmper med. For hvad med alle privacy-fadæserne og de it-sikkerhedsmæssige problemstillinger, der efterhånden er her, der og alle vegne?

(Fik vi nævnt, at CSC og CRP-kontoret netop har fået hård kritik af Datatilsynet på grund af et kæmpelæk af 900.000 danskeres oplysninger?)

Her er prisen, vi alle betaler

For hver gang, man hiver ét eksempel frem på it-løsninger, der fejler, kan man formentlig finde 50 eller 100 eksempler på løsninger, der er en succes.

For - som alle læsere af dette medie naturligvis ved - har digitaliseringen af vores virksomheder og samfundet sejret ad helvede til.

Færre hænder kan klare mere arbejde: Det må vel alt andet lige være et solidt bevis på den påstand?

Problemet er bare, at det koster dyrt på tillids- og image-kontoen, hver gang en enkelt it-løsning brager ned, eller hver gang et system skaber problemer for brugerne.

Og som det ses af ovenstående, er der mere end et enkelt eksempel på it-makværk - faktisk er der en hel del eksempler.

Problemstillingen er ganske enkel: Jo mere it-bøvl, der er derude, jo sværere bliver det at løfte Danmark yderligere i det digitale kapløb.

Skepsissen blandt danskerne bliver for stor, og viljen til at elske nye it-løsninger skrumper ind. 

Det er ikke spor anderledes, end hvis man zoomer ind på en tilfældig dansk virksomhed.

Er der ikke styr på den grundlæggende drift, kan man godt glemme al snakken om nye it-satsninger og digital innovation, der kan bringe virksomheden ind i en ny, digital tidsalder.

"Man skal så at sige ''kunne sove godt om natten' i visheden om, at der er styr på alt det grundlæggende i forhold til it-understøttelsen af virksomheden. Jeg betragter dette som en hygiejne-faktor. Alle overraskelser trækker på tillidskontoen - og udtræk på den konto gør ondt, også selvom saldoen er relativt høj," forklarede Falcks CIO, Torben Ruberg, tidligere på ugen i en artikel på Computerworld.

"Så udgangspunktet for snakken om digital innovation i en virksomhed er, at der er styr på alt det basale - der er bare ingen taletid i forhold til innovation, hvis mailserverne ikke kører," lød det fra Torben Ruberg, der er en af de fem nominerede til titlen Årets CIO 2015.

Her er løsningen

Erhvervs- og Vækstministeriet har netop udgivet en rapport om Danmarks digitale vækst i 2015. Her er en af hovedkonklusionerne, at over en tredjedel af de små og mellemstore danske virksomheder "kun anvender it i begrænset omfang."

Rapporten beskriver nogle af de mest centrale barrierer for en øget brug af it - blandt andet:

"... prisen for it-løsninger ofte opleves for høj, samt at virksomhederne mangler ressourcer, savner kompetencer og er usikre på de potentielle gevinster ved øget digitalisering."

Hver gang en it-løsning skaber problemer for danskerne, privat som professionelt, koster det os alle noget.

Det er med til at prikke yderligere til den "usikkerhed på de potentielle gevinster ved øget digitalisering," som rapporten fra Erhvervs- og Vækstministeriet peger på.

Løsningen på dette problem er heldigvis ikke svær at få øje på:

1) Vi skal have færre nedbrud og fejl og i det hele taget mindre it-makværk.

2) Vi skal blive bedre til at fortælle om alt det gode, it gør for vores virksomheder og for samfundet. Og - hvad der er endnu vigtigere - vi skal ikke bare sige, at it gør en positiv forskel - vi skal vise det.

Hver eneste dag. Året rundt. 

I forhold til den sidste del er Computerworld i øjeblikket i gang med konkurrencen Årets CIO 2015, der netop sætter fokus på nogle af de mange gode eksempler på it og digitalisering i Danmark.

Læs mere her og læs også det første portræt i serien, hvor det er Falcks CIO, der taler om digital innovation.

Vi har i øvrigt også netop udgivet et helt nyt og gratis magasin til dig, der arbejder professionelt med it - det finder du her.

Læs også:

Gratis magasin: 36 siders råstof til dig som arbejder professionelt med it

Falcks CIO har et vigtigt grundprincip - følg det hvis du vil sikre din virksomheds fremtid

Rent vås at 'menneskelige fejl' førte til it-brølere hos DR og SKAT

For meget bøvl: Derfor tøver mange danske it-virksomheder med it-investeringerne