Artikel top billede

Fremtidens tv-løsning er på vej: Men det er ikke det, vi lige er blevet præsenteret for

Computerworld mener: Langt om længe begynder tv-markedet i Danmark at tage hul på internettets og digitaliseringens tidsalder. Vi er bare slet ikke i mål endnu.

"Er du klar til fremtidens tv?"

Sådan spørger Stofa kunderne med et nyt og - ifølge Stofa - banebrydende tv-produkt. Her fristes der med: 

"En stor omvæltning er på vej i den danske tv-branche. For nu tager Stofa initiativ til Stofa MitTv - et helt nyt forbrugsafregnet tv-produkt, hvor man kun betaler for de kanaler, man ser og i de måneder, man ser dem."

Lad os med det samme slå fast, at enhver form for nytænkning på et på mange måder stokkonservativt og fastlåst tv-marked naturligvis bør få os til at klappe med fjernbetjeningerne i dagligstuen.

Læs også: Magtkamp på tv-markedet: Streaming betyder helt nye spilleregler

Det får du med Stofa MitTv

Stofa MitTv byder på flere interessante ting, der kan give os forhåbninger om, at flimmerkassen snart begynder at indrette sig efter, at vi ikke længere befinder os i tv-pakkernes tidsalder, men derimod i internettets tidsalder.

Konceptet er, at man via sin Stofa SmartTv boks nu kun skal betale for de tv-kanaler, man vælger at se.

"Når man har set et program i nogle minutter, kan man aktivere kanalen for den kommende måned til månedspris."

Samtidig kan man videre hos Stofa læse:

"Det kommende forbrugsafregnede tv-produkt kan blive et radikalt nybrud - ikke bare for tv-seerne, men også for tv-branchen. Det et en unik mulighed for ikke bare at følge med udviklingen, men også for at skabe og forme udviklingen."

Læs også: Læsernes mange tips: Sådan ser vi godt og billigt tv

Vores bud på fremtidens tv

Det bringer os tilbage til Stofas spørgsmål om, hvorvidt "du er klar til fremtidens tv?"

Computerworlds klokkeklare svar er, at det har vi og vores læsere været i årevis.

Men konceptet med Stofa MitTv er kun et skridt mod den form for tv-løsninger, der reelt vil bringe os ind i den digitale tidsalder. 

Som vi ser det, består fremtidens tv af følgende:

1) En klippestabil og hurtig bredbåndsforbindelse.

2) En lækkert smart-tv og alle de mobile devices.

3) Apps og indholdsplatforme, der har et betalingssetup, hvor man som forbruger betaler for de film, sportsbegivenheder, dokumentarudsendelser og andet, man ser. Hverken mere eller mindre.

Læs også: Farvel til dyrt kabel-tv: Goddag til tre (næsten) perfekte apps

Hvad skal vi bruge tv-kanaler til?

Et af elementernes i nutidens tv-løsninger og også Stofas nye produkt er de mange forskellige tv-kanaler.

Et ikke uvæsentligt spørgsmål er dog, hvad vi helt præcis skal bruge tv-kanaler til i fremtiden?

Kanalerne er jo opstået, fordi det var sådan, man så fjernsyn, før internettets fremmarch.

Med internettet er der sket det, at forbrugerne grundlæggende 'plukker' det indhold, de ønsker - og ikke bruger ret meget tid på det, de ikke interesserer sig for.

Giver en tv-kanal den store mening i den verden?

Eller sagt på en anden måde:

Kan man leve uden TV3? Ja, naturligvis kan man det.

Kan man leve uden Champion League-fodbold, som tilfældigvis bliver sendt på TV3? Se, her vil det muligvis begynde at gøre ondt ...

Tv-kanalerne er der af historiske og praktiske årsager (aftaler med rettighedshaverne), men giver faktisk ikke specielt meget mening, hvis man kigger på, hvad internettet kan levere.

Kanal-pakkerne som koncept har en berettigelse i den forstand, at prisen per kanal kan holdes nede på et fornuftigt niveau i forhold til, hvis man skulle købe kanalerne enkeltvis.
Men det er vel også det hele?

Det handler om friheden til at vælge

Fremtidens måde at se tv på opstår, når der findes en platform, hvor man kan vælge til og fra som forbruger. Ikke kanalerne altså - men det indhold, kanalerne sender.  

Nogle vil måske fortsat ønske at abonnere på Kanal 5, og så skal de naturligvis have mulighed for det. TV2 producerer også mange gode udsendelser, og så må man naturligvis betale for den kanal, hvis man vil se det. 

Andre vil måske hellere betale for udsendelserne enkeltvis, og lad os håbe, at efterspørgslen på den type løsninger bliver så stor, at eksempelvis TV2 også begynder at indrette sig mere på den virkelighed. 

Formentlig vil der også i en rum tid fremover være danskere, der grundlæggende bare ønsker en kanal-pakke med 30-40 kanaler, som de kan zappe rundt i. Det skal de naturligvis også kunne få.

Det helt essentielle i udviklingens af fremtidens tv er nemlig, at der bliver skabt et godt og bredt udvalg af indholdsplatforme og indholdspakker, der kan give forbrugerne friheden til selv at vælge.

Streaming-tjenester som Netflix og HBO er fornuftige skidt på den vej, men hvis man som forbruger samtidig er nødt til at have en kabel-tv pakke, er det heller ikke nødvendigvis den optimale løsning.

Vi bør sigte efter et fleksibelt, on demand baseret tv-marked, hvor alle har mulighed for at byde ind med interessante løsninger og koncepter.

Det er grundlæggende det koncept, som internettet giver mulighed for. Vi mangler bare at se mulighederne udnyttet fuldt ud.

Udviklingen af fremtidens tv-marked vil i høj grad afhænge af forhandlinger mellem producenterne af indhold og de forskellige platforme, der kan levere indholdet.

Det vil tage tid, men det vil være ventetiden værd.

Derfor skal man udfordre sin egen forretning

Når bredbånds- og kabel-tv-leverandørerne i disse år forsøger at slå sig op på "fremtidens tv-løsninger", skyldes det, at de mærker tidligere tiders ellers så solide forretninger vakle.

De forsøger at forsvare indtjeningen ved forsigtigt at nytænke deres produkter. Men det er ikke godt nok.

Tv-markedet skriger på 'disruption'.

Vi skal lægge tv-traditionerne fra det forrige århundrede bag os og i stedet lade digitaliseringen og internettet levere alt det gode, det kan.

Det handler først og fremmest om forbrugernes frihed til at vælge og om at udnytte det som et fundament for innovation for leverandørernes side. 

Du må aldrig være bange

Vinderen af Årets CIO i Danmark, Falcks Torben Ruberg, vandt blandt andet titlen for sit arbejde med at nytænke Falck på de digitale præmisser.

Torben Ruberg har en grundholdning, som tv-markedet med fordel kan lade sig inspirere af. Falcks CIO har således udtalt:

"Jeg har ikke set markante eksempler på markedsledende virksomheder, der reelt har kannibaliseret sig selv igennem digital innovation - det er altid nogle andre, der kannibaliserer. Det må ikke ske for os. Vi må ikke blive 'disrupted', fordi vi er for bange for kannibaliseringen."

Der er lagt op til en spændende udvikling på tv-markedet i de kommende år. Det er glædeligt, at Stofa nu så småt begynder at nytænke produkterne, ligesom YouSee også tænker i nye baner og koncepter.

Fremtidens tv er bare slet ikke en realitet endnu. 

Hvordan mener du, at fremtidens tv-løsninger skal se ud? Giv gerne dit besyv med i debatten.