Artikel top billede

Administrerende direktør Brian Jeppesen fra Mjølner (th.) sammen med Benny Kristensen fra Bankdata, som er en af Mjølners kunder. (Foto: Lindum Foto / Casper Torndahl)

Her er Årets It-komet 2015: Aarhusiansk it-firma har vækst på 1.686 procent

Mjølner Informatics har et ultraskarpt fokus på forretningsværdi, men den enorme vækst er også bygget på skuldrene af medarbejdere, der har det godt.

Tæt på Aarhus universitet ligger et konsulenthus med navnet Mjølner Informatics.

Trods det vikinge-klingende navn leverer firmaet højteknologiske løsninger til industrivirksomheder.

Og Mjølner forstår virkelig at hamre driftsresultatet op.

Det er således gået fra lige knap 700.000 kroner til 12.1 millioner på bare et enkelt år. Vil man hellere regne i procent, bliver det en astronomisk stigning på 1.686 procent.

Det resultat gør Mjølner Informatics til Computerworlds it-komet 2015.

Du kan få gratis adgang til at læse mere om undersøgelsen og alle resultaterne i Computerworlds it-komet 2015-magasin ved at klikke her.

Arbejdsområderne er service-løsninger, der primært er rettet med industrivirksomheder.

"Vi leverer de software-løsninger, der ligger hele vejen rundt om jernet," fortæller Brian Jeppesen, der er administrerende direktør i Mjølner Informatics.

"Vi udvikler eksempelvis løsninger til vindmølleindustrien. Software, der kan overvåge maskineriet, få møllen til at snurre rundt, producere energi samt mobile løsninger til teknikkerne."

Firmaets konsulenter guider kunderne gennem teknologijunglen for at ende med et resultat, der giver forretningen værdi.

"Til vindmøllerne har vi bygget software til at kommercialisere møllernes data. Både til it-afdelingen, forretningen og teknik-afdelingen. En komplet og brugervenlig løsning til en kompleks industri."

Løsningerne bygges oven på eksisterende værktøjer fra Apple, IBM, Microsoft og andre it-firmaer.

"Det handler dog ikke så meget om teknologi men mere om værdien af teknologien. Det hjælper ikke noget at bestille en big data-løsning, hvis man ikke har målsat den værdi, som løsningen skal levere."

Mjølner Informatics ved med andre ord hvilke teknologier, der findes på hylderne, og hvordan de skal bruges i praksis.

"Vi omsætter idè til værdi i form af et digitalt produkt gennem vores konsulenter."

Det er en lang historie

Virksomheden har en lang historie, der strækker sig næsten 30 år tilbage i tiden som et design- og software-konsulenthus.

Man hviler dog ikke på laurbærene, og siden 2013 har ledelsen implementeret en ny strategi, der allerede nu begynder at bære frugt.

Der er sikkert mange af dine kollegaer, der gerne vil vide, hvordan man når vækstresultater af denne kaliber. Kan du give et par gode råd?

"2014 har været et historisk godt år på alle måder. Både top, bund og overskudsgrad," fortæller han.

"Vi har en klokkeklar ambition om både at være Danmarks bedste arbejdsplads og Danmarks bedste virksomhed. I 2013 rettede vi vores strategi til for at nå disse målsætninger. Vi er blevet meget mere fokuserede og offensive på at skabe værdi for vores kunder. Det er vi blevet belønnet for."

Men det er gået meget hurtigt?

"Ja. Vi startede i maj 2013 med at positionere os overfor vores kunder."

Så de små 1.700 procent er et resultat af en ny strategi, hvor I er mere værdifokuserede, og så har kunderne lagt lidt flere penge, end I havde regnet med?

"Der er ikke lagt flere penge, end vi havde regnet med. Vi har hele tiden haft en forventning om, at 2014 ville blive et godt år. Men de større ordrer har været en konsekvens af vores strategi, og de services, vi tilbyder. Vi har skåret ned i antallet af tjenester for at få fokus på det, vi er rigtig gode til; at finde vej gennem teknologi-junglen."

Nu er 2015 ved at nærme sig sin ende. Ender driftsresultatet igen med en vækst på små 1.700 procent?

"Ja, i forhold til 2013 er det," fortæller han med et smil på læben."

"Nej, det er ikke helt så markant. Men vi forventer en lidt bedre overskudsgrad og et større resultat end i år. Det bliver nok en lille tocifret procentvækst på toppen."

Resultater skal fejres så det synger

I Mjølner Informatics er der en klar overbevisning om, at resultater skal fejres.

Når det går godt i Aarhus er det de 110 medarbejderes skyld, og det skal de naturligvis også mærke.

"Vi fejrer altid vores succeser," lyder det fra Brian Jeppesen.

Dyrker i fejringen som en del af den motiverende spiral, der driver værket?

"Det lyder måske lidt floskel-agtigt, men vi er blandt de bedste arbejdsplader i Danmark. Jeg har eksempelvis lige holdt et foredrag i forbindelse med Great Place To Work-konkurrencen for at fortælle om, hvad vi gør på vores arbejdsplads."

Hvad gør I så?

"Ud over at fejre resultater så har vi meget fokus på, at der skal være balance mellem arbejdsliv og familieliv. Vi vil gerne have vækst, men det skal ikke være på bekostning af medarbejderne. Vi har eksempelvis en 37-timers arbejdsuge med fuld fleks. Arbejder du således 40 timer i den ene uge, så arbejder du 34 i den næste."

Så kodeordet for vækst er intern balance?

"Ja, det kan man godt sige. Det handler om at motivere, være i åben dialog, og så skal der være respekt for både privat- og arbejdsliv. Det handler om at skabe nogle rammer, hvor folk kan udfolde sig og være stolte af deres arbejde."

Hvordan gør I folk stolte?

"Det handler både om at vokse og have høj faglighed men også om at have de rigtige kunder. Holdånd tæller i den grad for en virksomhed."

Mjølner rammer altid plet

Hvis du skal se lidt ud i fremtiden, hvad ser du så af forandringer for Mjølner Informatics?

"En af vores målsætninger er at hente mere forretning uden for landets grænser," fortæller Brian Jeppesen.

"Helt konkret har vi en plan om, at 20 procent af omsætningen i 2018 skal komme fra udlandet. I dag er tallet på 10 procent. Vi arbejder derfor lige nu på at udvikle vores partnetværk globalt."

Mjølner er jo ikke ligefrem et internationalt navn. Hvorfor hedder i egentlig det?

"Ha, ha. Nej, det har du helt ret i. Det strækker sig langt tilbage i tiden i forbindelse med et dansk forskningsprojekt, hvor man lavede et objektorienteret sprog, der hed Beta. I forbindelse med det projekt skulle der bygges et udviklingsværktøj. Det værktøj blev firmaet stiftet til at bygge. Det fik navnet Mjølner, fordi Mjølner altid rammer i plet, vokser med opgaven og altid vender tilbage til Thors hånd."

"På den måde giver navnet rigtig god mening. Men i dag har det dog den ulempe, at jeg altid skal stave vores mail-adresse. Vores historie er vigtig for os og det er navnet også."

Du kan få gratis adgang til at læse mere om undersøgelsen og alle resultaterne i Computerworlds it-komet 2015-magasin ved at klikke her.