Nu kan du køre apps direkte i browseren - også selvom du ikke har installeret appen

Google er klar med opsigtsvækkende tiltag, der lader brugerne køre apps direkte i browseren, selvom de ikke har downloadet softwaren.

Artikel top billede

Foto: Charlie Bibbie. (Foto: Charlie Bibby/ Newscast)

Søgninger på nettet foregår i stigende grad fra de mobile platforme, og de dage, hvor de relevante søge-informationer blot skulle hentes fra websider, er for længst forbi.

I dag er det ligeså ofte en app, der rummer svaret på søgningen.

Apps skal derfor kunne køres direkte i browseren, så du slipper for at installere dem, og informationer fra apps skal kunne ses i browseren, når du søger.

Sådan lyder den opsigtsvækkende plan fra Google, der står bag verdens mest udbredte smartphone-styresystem, Android, og verdens mest anvendte søgemaskine.

Bloomberg skriver, at Google er begyndt at inkludere data fra populære apps i søgeresultaterne i browseren.

På den måde kan Google hjælpe brugerne med de relevante informationer - selvom de stammer fra apps.

Kun ni apps til at starte med

Tiltaget skal naturligvis også hjælpe Google med at adressere et ømt punkt for søgemaskinen; at mere og mere data eksisterer i apps frem for på websider, som Google kan indeksere.

Samtidig vil webgiganten også gøre det muligt, at man kan køre apps direkte i browseren, skriver Bloomberg. Det sker ved hjælp af en streaming af softwaren direkte i browseren.

På den måde vil brugeren kunne sendes direkte til eksempelvis en hotel-booking i en app, selvom appen slet ikke er installeret på enheden.

I første omgang er der kun tale om ni forskellige apps, der understøtter dette - blandt andet Hotel Tonight, Weather og New York Subway, men ifølge Google-chefen Scott Huffman kan modellen sagtens blive udvidet.

"Vi ønsker at træde et skridt tilbage og se, hvordan brugerne reagerer på dette," udtaler han til Bloomberg.

Ifølge finansmediet bliver en central udfordring for Google nu at få app-udviklerne til at give Googles søgemaskine adgang til informationer fra appen - også så der kan linkes dybt til appen fra søgemaskinen.

På nuværende tidspunkt findes der omkring 100 milliarder links til informationer fra apps, men Googles grundlæggende mål er at komme dertil, hvor grænsen mellem web og apps helt forsvinder.

Cnet har også historien, og her kan man blandt andet læse, at det er Googles plan, at disse funktioner også skal komme til Apples iPhone - uden at der dog afsløres nogen nærmere tidsplan.

Læs også:

Heftig vækst i data-forbruget på smartphones: Især to apps suger data

Total Windows-nedtur: Markant dyk i antallet af solgte Windows-smartphones

De mobile platforme storhitter - men vi begår en fejl med gamle data og applikationer

Annonceindlæg fra Salesforce

Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S