Artikel top billede

Pernille Erenbjerg er koncernchef i TDC og er efter lidt mere end tre måneder på posten nu klar med en større rokade i selskabet. (Foto: Uffe WengFotojournalist Uffe WengPhotojournalist Uffe Wengwww.uffeweng.dkGunløgsgade 33, 2. tv.2300 København S.Danmark / Uffe Weng)

TDC's store rokade: Derfor gennemfører TDC markante ændringer i organisationen og chef-laget

ComputerViews: Danmarks største teleselskab forsøger sig med en omfattende rokade. Få forklaringen på de store ændringer i TDC.

ComputerViews: Så kom den ventede TDC-rokade.

Efter at Pernille Erenbjerg 14. august blev udnævnt til ny koncernchef i TDC, har det ligget i kortene, at der skulle ske yderligere ændringer hos telegiganten, der sidste år omsatte for næsten 20 milliarder kroner og havde godt 6.400 ansatte.

Pernille Erenbjerg har nu haft sin obligatoriske bløde start, hvor det har handlet om at lytte og fornemme signalerne i TDC-organisationen og hos kunderne, og i dag, tirsdag, efter lidt mere end tre måneder på posten, kom så beskeden:

"Ny organisation og ledelsesændringer i TDC," lyder overskriften i en pressemeddelelse.

Selvom det næsten er en naturlov, at nye topchefer på den ene eller den anden måde skal foretage større organisationsændringer, så har Pernille Erenbjerg mere end den ene grund til at ryste posen godt og grundigt.

De grunde vender vi lige tilbage til. Først et kig på hvad ændringerne præcis går ud på.

Her er det nye TDC

TDC meddeler, at selskabet reorganiserer sin danske forretning.

"Hovedformålet med den nye organisation er at bringe TDC tættere på sine kunder og at muliggøre, at TDC kan udvikle og levere produkt- og servicetilbud til sine kunder på hurtigere vis baseret på en forenklet driftsmodel."

TDC opretter tre nye danske detailforretningsenheder, "som hver især vil have fuldt ansvar for produktudvikling, salg, marketing og kundeservice."

Det betyder blandt andet, at forretningsenheden Consumer vil blive splittet i to nye enheder med navnene Online Brands og Household Brands, der sammen med TDC Erhverv udgør de tre danske detailforretningsenheder.

"Online Brands vil have det fulde ansvar for Telmore, Fullrate, inklusive Fullrate Erhverv, og Blockbuster, mens Household Brands vil have det fulde ansvar for TDC Privat og YouSee," skriver TDC blandt andet.

Chefernes rokade

En strukturændring af denne størrelse medfører naturligvis også en rokade i chef-laget.

Her er Michael Moyell Juul, tidligere McKinsey, Egmont og eBay, blevet udnævnt til direktør for Online Brands og medlem af TDC's Corporate Management Team - og han er samtidig konstitueret direktør for Household Brands. Michael Moyell Juul kom til TDC som Head of Group Strategy i 2011.

TDC skriver også i meddelelsen, at den nuværende forretningsenhed Channels, som omfatter alle call centre samt online-afdelinger i TDC Group, vil blive opløst.

I stedet vil hver af de tre nye danske detailforretningsenheder få deres egen kanalfunktion.

Læs også: Uret tikker for TDC og ny koncernchef: Snart lukker mulighedernes vindue

Og her stopper de store ændringer ikke, for Pernille Erenbjerg og TDC kan også oplyse, at der etableres en ny stilling som Group Chief Customer Officer (CCO) & Stakeholder Relations med det overordnede ansvar for kundeoplevelsen i TDC Group.

"Jens Aaløse, som for nuværende er koncerndirektør for Channels, er udnævnt til Group CCO & Stakeholder Relations og fortsætter som medlem af TDC A/S' Corporate Management Team."

"Den nuværende Chief Human Resources Officer, Jesper Isaksen, udtræder ved samme lejlighed af TDC A/S' Corporate Management TDC og vil inden for de kommende måneder forlade TDC Group," lyder det videre fra TDC.

Samtidig samler TDC en række funktioner, der i dag ligger i de enkelte forretningsenheder, i Group Strategy. Her bliver Louise Knaue udnævnt til Head of Group Strategy & Portfolio Management.

Ændringerne i TDC kommer kort tid efter, at en af selskabets absolutte topchefer - Johan Kirstein Brammer, koncerndirektør for Consumer-divisionen - meddelte, at han forlader TDC for i stedet at blive direktør for Tryg Privat Danmark.

TDC under pres i Danmark

Det kan - for at sige det mildt - være svært for ret mange andre end TDC selv at holde styr på de mange ændringer i forhold til chefer og forretningsenheder.

For alle os, der står på sidelinjen, er den vigtige besked dog også først og fremmest, at der sker store ændringer i TDC - og at de "træder i kraft den 1. januar 2016 og er første led i TDC Groups plan for de kommende år."

For dermed har Pernille Erenbjerg også sendt sit vigtige signal som ny koncernchef: At hun er opmærksom på TDC's udfordringer, og at hun har en plan, der skal tage hånd om problemerne.

TDC er under pres

Det bringer os tilbage til de nævnte udfordringer, TDC bakser med. For Pernille Erenbjerg har haft sit at se til i den første tid i koncernen.

"Utilfredsstillende og uholdbart," lød kommentaren fra Pernille Erenbjerg, efter at det seneste kvartalsregnskab var blevet offentliggjort.

TDC's driftsresultat i Danmark før renter, skat og afskrivninger (EBITDA) var faldet med hele 12 procent. I erhvervsforretningen var der tale om et fald på hele 16,3 procent i EBITDA i forhold til samme kvartal sidste år.

Læs også: TDC-boss på vej med vigtig ny plan: Her bliver TDC nødt til at blive bedre

Dermed er der bestemt grund til panderynker hos den nye koncernchef - ikke mindst set i lyset af, at TDC i forvejen længe har kæmpet en benhård kamp på det danske marked.

"I sådan en forretning her er der 100 ting, man kan gøre og har lyst til at gøre, men kunsten er selvfølgelig at finde ud af, hvor vi virkelig kan gøre det bedre. Hvor vi virkelig kan gøre en forskel. Det er det, jeg har prøvet at koncentrere mig om sammen med vores management-teams," forklarede Pernille Erenbjerg til Computerworld efter kvartalsregnskabet.

Læs interviewet her.

"Det, der skiller fårene fra bukkene, er ikke, om man kan lave de fine slides - det er, om man kan få det til at ske," sagde hun desuden.

Hun løftede dermed også lidt af sløret for, hvad en ny TDC-strategiplan kommer til at fokusere på:

"Meget af det handler om eksekveringen, og hvordan vi kan få mere fart i de væsentligste ting."

"Men sådan lidt populært sagt er vi jo nødt til at få den danske forretning i bedre form. Den situation, vi er i nu, er ikke holdbar. Hvis tendenserne, som de ser ud nu, fortsætter, bliver vi på et eller andet tidspunkt nødt til at skære i vores investeringer."

Hvad bliver effekten?

Pernille Erenbjerg har nu foretaget sin første store ændring af TDC som koncernchef.

Det er endnu for tidligt at spå om, hvorvidt de tre nye danske detailforretningsenheder vil få den ønskede effekt.

Det er til gengæld ikke svært at få øje på, hvorfor Pernille Erenbjerg føler det nødvendigt at foretage så omfattende ændringer. 

Som vi tidligere har skrevet, har Pernille Erenbjerg som ny koncernchef sammen med resten af organisationen netop nu et åbent vindue, hvor der kan rettes op på de nedadgående kurver.

Der skal ske noget i TDC, og det giver på mange måder rigtig god mening at benytte årsskiftet som startskuddet til "det nye TDC."

Herunder kan du se den nye ledelse i TDC:

Pernille Erenbjerg, administrerende direktør og koncernchef, og konstitueret koncernfinansdirektør.

Michael Moyell Juul, direktør for Online Brands og konstitueret direktør for Household Brands.

Jens Munch-Hansen, koncerndirektør for TDC Erhverv (Danmark).

Gunnar Evensen, koncerndirektør for Norge.

Erik Heilborn, koncerndirektør for Sverige.

Peter Schleidt, koncerndirektør for Operations and Group Chief Operating Officer.

Jens Aaløse, Group Chief Customer Officer & Stakeholder Relations.

Louise Knauer, Head of Group Strategy & Portfolio Management.

Læs også:

TDC-boss på vej med vigtig ny plan: Her bliver TDC nødt til at blive bedre

Uret tikker for TDC og ny koncernchef: Snart lukker mulighedernes vindue

Overraskende direktør-exit hos TDC: Topchef forlader koncernen

TDC-topchef om den danske forretning: "Utilfredsstillende og uholdbart"

Spritnyt TDC-regnskab afslører: Erhvervsforretningen er i alvorlig krise