Hardware i langtidstest: Dette skiller fårene fra bukkene

Klumme: Der kan være stor og afgørende forskel på, hvor godt leverandørerne af hardware servicerer kunderne, når først produkterne er solgt. Især ét punkt skiller fårene fra bukkene

Annonce:
Annonce:
Hvis du er så heldig, at din dims holder længere end garantiperioden, ender du med et stykke teknologisk frilandsmuseum, som fastholdes i en tidslomme, som om verden omkring den ikke ændrer sig.
Jeg skal da også prøve at lave en anmeldelse af et produkt her i klummen. Men jeg vil selvfølgelig være anderledes, end alle de andre.

Jeg vil derfor anmelde af et produkt, som ikke sælges længere.

En produktanmeldelse bygger som regel på en korttidstest af et nyt produkt, og det er jo også det, man normalt er interesseret i: "jeg skal bruge ny dims, er dims#A eller dims#B bedst?"

Denne slags tests fokuserer på funktionalitet, pris og performance. Men når nu dimsen er i hus og installeret, så overgår man fra købs- til driftsfasen.

Vi nørder skifter elektronik oftere end underhylere, men dog sker det, at en dims kommer til at leve i hjemmet i længere perioder, og her kommer min test ind i billedet.

For kan man regne med, at producenten vedligeholder softwaren?

Hvad med ny funktionalitet?

Firmware er det store problem
Jeg har mange gange oplevet, at den firmware, som en dims bliver leveret med, er den eneste firmware, som dimsen nogensinde kommer til at se i sin levetid.

Det er faktisk et stort problem.

Sikkerhedsbrister bliver ikke adresseret, og interoperabilitet mod nye dimser bliver ikke håndteret.

Hvis du er så heldig, at din dims holder længere end garantiperioden, ender du med et stykke teknologisk frilandsmuseum, som fastholdes i en tidslomme, som om verden omkring den ikke ændrer sig.

Og når vi snakker it-grej, så ved vi alle, at nye standarder, nye dimser og tonsvis af sikkerhedshuller vælter ind konstant.

Men hardware-specifikationer er ikke grunden til min glæde - det er derimod Qnap's software-support, for det er her, hvor fårene for alvor skilles fra bukkene.
Nu skal jeg ikke fastholde dig i spænding længere, kære læser.

Jeg anmelder i denne klumme en Qnap TS-639 Pro NAS, som jeg købte tilbage i 2010.

Specs er lidt ligegyldige, da I alligevel højest kan finde den på dba eller ebay, men ultrakort er der er tale om en high-end NAS med plads til seks harddiske. 

Jeg husker ikke nøjagtig, hvor meget jeg gav for den, men inklusive seks 1TB-diske var det i nærheden af 10.000 kr.

Den billigst mulige løsning med samme plads på det pågældende tidspunkt kostede nok omkring det halve.

Da jeg købte den, var den fed, men hvad nu - næsten 6 år senere?

Konklusion
Den er faktisk stadig fed!

Fra starten var hardware-specifikationerne ret potente, og derfor leverer den fortsat en ydelse, som jeg er tilfreds med.

Der er en enkelt af de seks diske som i mellemtiden er stået af, men en failure rate på 17 procent for (consumer-)diske over næsten seks års kontinuerlig drift er inden for de acceptable grænser.

Men hardware-specifikationer er ikke grunden til min glæde - det er derimod Qnap's software-support, for det er her, hvor fårene for alvor skilles fra bukkene.

I de forløbne år har Qnap med jævne intervaller opdateret firmwaren.
 
Ikke bare sikkerhedsopdateringer og fejlrettelser, men også "major releases" der tilføjer ny funktionalitet.

Det er rigtig lækkert, at producenten - selv fem år efter end-of-sale - fortsat tænker på de eksisterende produkter, når producenten udvikler nye ting.

Så vælg en leverandør, som vedligeholder firmwaren til deres dimser.

Qnap - varmt anbefalet herfra.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Computerworld
For få år siden var IP-telefoni det mest hotte: Nu smutter kunderne igen
Leverandørerne af IP-telefoni oplevede først et sandt boom af kunder, mens tele-teknologien var på alles læber. Nu forsvinder kunderne igen.
CIO
Ny CIO til Pandora - henter top-CIO fra GN Store Nord
Smykkegiganten Pandora henter ny CIO fra GN Store Nord. Han skal stå i spidsen for at opbygge en global it-organisation.
Channelworld
Atea spiller central rolle i nye anholdelser i it-bestikkelsessag: 3A-it afviser ethvert kendskab
3A-it peger fingeren mod Atea i bestikkelsessagen, hvor 27 mennesker fra blandt andre Forsvarets Efterretningstjeneste, Rigspolitiet og Udenrigsministeriet er sigtet for at modtage bestikkelse.
White paper
Støt produktiviteten med virtuelt samarbejde
Virtuelle samarbejdsløsninger kan være med til at øge produktivitet og samarbejde internt i virksomheden og eksternt med kunder og samarbejdspartnere. Bliv klogere på collaboration i dette White paper, skrevet af Computerworld.