Apple tilbagekalder opladere - kan give dig stød: Se om din egen oplader er berørt

Opladere til Mac, iPhone og iPad, der er solgt fra 2003 til 2015, kan give brugerne stød. Det får nu Apple til at love kunderne en gratis ny oplader.

Seneste nyt i sagen:

Flere hundrede tusinde farlige Apple-opladere i danske hjem: 2.000 stik er allerede blevet byttet


Hvis du ejer en Mac eller en iPhone/iPad, er der en risiko for, at din strømforsyning er defekt - og at den potentielt kan give dig stød.

Den ubehagelige besked kommer fra Apple selv, der nu lover at bytte opladerne gratis til en ny, redesignet model. 

Antallet af opladere, der skal erstattes af Apple, kan vise sig at være ganske stort, da de er solgt fra 2003 til 2015 - altså en periode på 12 år. 

"Apple har konstateret, at i meget få tilfælde kan den tobenede Apple-strømforsyning til stikkontakten, der er designet til brug i det europæiske kontinent, Australien, New Zealand, Korea, Argentina og Brasilien, gå i stykker og medføre risiko for elektrisk stød ved berøring," meddeler Apple kunderne på en webside, der forklarer problemstillingen nærmere. 

"Disse strømforsyninger til stikkontakten blev leveret fra 2003-2015 sammen med Mac og visse iOS-enheder og fulgte også med Apple World Travel Adapter Kit," skriver selskabet.

"Kundernes sikkerhed er altid Apples topprioritet, og vi har frivilligt besluttet os for at ombytte alle berørte strømforsyninger til stikkontakter til en ny, redesignet strømforsyning gratis."

Det oplyses ikke, hvor mange strømforsyninger, det drejer sig om. Journalisten bag denne artikel kan dog konstatere både at være i besiddelse af en oplader til en Mac og en iPad, der er i risikozonen og derfor bør byttes. 

Herunder kan du se, hvordan du selv finder ud af, om dine opladere skal byttes.

Få byttet din oplader
Apple opfordrer således kunderne til at få ombyttet de berørte dele af opladeren, hvilket er selve den del med de to ben, der sættes i stikkontakten.

"På en berørt strømforsyning til stikkontakter vises der 4-5 eller ingen tegn på indersiden af den åbning, hvor den sluttes til Apple-strømforsyningen," forklarer Apple (se topfoto til denne artikel).

"Redesignede strømforsyninger har en områdekode på tre bogstaver i åbningen (EUR, KOR, AUS, ARG eller BRA)."

Seneste nyt i sagen:

Flere hundrede tusinde farlige Apple-opladere i danske hjem: 2.000 stik er allerede blevet byttet


Hvis man ejer en af de berørte strømforsyninger, kan man få den byttet gratis.

Det kan ske enten via den lokale autoriserede Apple-forhandler, via internettet eller ved, at man kontakter Apples support.

Apple er ikke det eneste selskab, der er ramt af strøm-problemer i øjeblikket.

Microsofts populære Surface Pro-maskiner er også ramt af et problem med strømkablet, der nu tvinger Microsoft at love nye kabler til de ramte kunder. Læs mere om det her.

Hvis du vil have automatiske opdateringer i sagen, kan du tilmelde dig Computerworlds nyhedsbrev her

Læs også:

Apple tilbagekalder iPhone-opladere: Kan bryde i brand

Microsoft tvunget til at erstatte strømkabler til Surface - kan overophede



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Konsulentydelser, soft- og hardware inden for virtualisering, deployment, systems management, server/storage, køling, sikkerhed, backup, remote backup

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarer om phishing-angreb: Pas på hvis du modtager denne PDF
En phishing-mail med en vedhæftet PDF er i øjeblikket på spil. Phishing-angrebet forsøger at narre modtagerne til at udlevere login-oplysninger.
CIO
2017 bliver et år, som man kommer til at skrive om i historiebøgerne: Nu kommer skiftet fra digitalisering til digital økonomi
Klumme: "I Danmark vil vi nu se et fokusskifte i ledelsesdiskussionen - ikke til digitalisering eller teknologibegejstring og -skepsis men til håndtering af en datadrevet virkelighed. For chefen gælder det nu: Op på ølkassen eller ud ad vagten.
Comon
HTC skyder smartphone-foråret i gang med ny Samsung Note 7-klon
HTC har skudt smartphone-foråret i gang med HTC U Ultra og U Play, hvor særligt U Ultra er interessant for dem, der gik glip af Note 7-smartphonen
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Invester i nye it-systemer og øg din konkurrencefordel
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.