Artikel top billede

Syd Energi har investeret fem milliarder i fiber - men det kniber med tilslutningerne

Syd Energi, der ejer Stofa, har siden 2009 investeret fem milliarder kroner i fiber, men har svært ved at bevare tilslutningshastigheden.

Energi- og telekoncernen Syd Energi, der også står bag Stofa, sætter nu skrappere krav op for, hvornår der skal graves mere fiber ned i jorden i selskabets dækningsområder.

Det skriver selskabet i det netop offentliggjorte årsregnskab for 2015.

"SE har siden 2009 investeret cirka fem milliarder kroner i udrulning af lynhurtigt fibernet. Vi må dog erkende, at vi ikke kan opretholde tidligere års høje tilslutningshastighed, selvom dataforbruget stiger eksplosivt."

"Derfor må vi prioritere vores investeringsmidler og graver fremadrettet der, hvor andelshavere ønsker at tage fibernettet i anvendelse. Konkret begynder vi at grave, når mindst 40 procent af beboerne et område ønsker tilslutning," skriver SE i årsregnskabet.

Læs også: Så mange danskere har fået fiber-bredbånd i de seneste 10 år

Der er dog ikke tale om, at SE stopper med de store fiberinvesteringer, blot om lidt strengere krav i forhold til, hvornår der skal graves.

"Den fortsatte udrulning af fiberbredbåndet i Syd- og Sønderjylland fortsætter, og ved udgangen af 2015 har vi gravet ud til cirka 235.000 husstande, svarende til knap 81 procent af den samlede målsætning."

"Det samlede fiberprojekt betragtes som færdigt, når der er opnået 97 procent dækning af samtlige syddanske andelshavere (cirka 283.000 husstande og virksomheder), og det tilstræbes, at de resterende cirka 10.000 kan tilbydes en alternativ løsning," lyder det fra SE.

Her er resultatet

SE's forretning er delt nogenlunde ligeligt mellem energi & klima og telekommunikation i form af Stofa-forretningen.

"Begge markeder er i disse år hårdt ramt af faldende priser og stigende konkurrence," lyder det fra SE.

SE's omsætning i 2015 landede på knap 4,2 milliarder kroner, en smule bedre end året før.

SE's EBITDA - overskud før skat, afskrivninger og renter - landede på 930 millioner kroner, 305 millioner bedre end året år.

SE ender dog alligevel med et underskud på bundlinjen på 46 millioner kroner ifølge årsrapporten.

Vi gerne konsolidere

SE skriver også i årsrapporten om de konsolideringer, selskabet er involveret i - og at de finder sted med god grund.

"Ligesom SE er med til at konsolidere energibranchen, vil vi også være med til at styre den nødvendige konsolidering af bredbånds- og tv-markedet."

"Det er en del af vores mission at skabe bedre digitale oplevelser, og som markedet udvikler sig, skal der skala og stordrift til for at lykkes med dette."

"Med to strategiske samarbejdsaftaler med henholdsvis Sydfyns Elforsyning og Verdo Tele har vi vist, at vi har evnen og viljen til at tage en styrende rolle i konsolideringen - også på disse markeder."

Samtidig er SE også igang med at forsøge at fusionere med Nyfors. Det skal dog først godkendes af konkurrencemyndighederne.

"Stofa kan i øvrigt glæde sig over en god udvikling i forhold til produktudvikling- og lancering efter et lidt stille overgangsår i 2014. Ikke mindst har vi påbegyndt udviklingen af Stofa MitTv, som fra foråret 2016 giver danske tv-seere reelt frit valg," står der desuden i årsregnskabet.

Læs også:

Så mange danskere har fået fiber-bredbånd i de seneste 10 år

Vejen banet for stor dansk fiber-fusion

Syd Energi køber Stofa

Omsætning dykker: Hård kamp om bredbånds- og tv-kunderne gør ondt på Stofa




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere