Alt for meget fokus på virtual reality - væksten kommer et helt andet sted

Virtual Reality til helt almindelige forbrugere bliver ikke en megasællert, vurderer analysefirma, der i stedet peger på, at der kan ventes massiv vækst for de mere erhvervsrettede produkter.

Artikel top billede

Det er svært ikke at blive en smule begejstret over alle de virtual reality-nyheder, der serveres i en lind strøm på de store tech-messer.

Smart og overbevisende ser det ud, når man "vandrer rundt" i de virtuelle verdener eller spiller spil og andre ting med et VR-headset på hovedet.

Men én ting er som bekendt den umiddelbare tech-fascination; noget andet er de kommercielle fremtidsudsigter.

Her kommer VR-produkterne til at få svært ved at følge med en beslægtet produktkategori i de kommende år: Augmented reality-briller til erhvervslivet.

Det er analysefirmaet ABI Research, der vurderer, at AR-brillerne vil kunne skabe en omsætning på 46 milliarder dollars, omkring 300 milliarder kroner, i år 2021.

Til sammenligning vil markedet for VR-headsets til den tid kun kunne klare en omsætning på, hvad der svarer til 98 milliarder kroner.

"Til trods for begejstring i år i spilsektoren, ligger de stærkeste muligheder i AR til virksomhedsbrug, fordi det giver virksomheder mulighed for at løse udfodringer med effektivitet på arbejdspladsen og finde måder at udnytte teknologierne til at forbedre eksperimenterende forretninger inden for retail og underholdning," skriver ABI Research blandt andet.

AR bliver tre gange så stort

Når AR-markedet forventes at være tre gange så stort som VR-markedet, skyldes det i høj grad, at det er virksomhederne, der er i sigtekornet med AR, mens VR umiddelbart sigter mere efter private forbrugere.

ABI Research fremhæver blandt andet industri-virksomheder, sundhedsområdet, det offentlige og militæret som oplagte AR-brugere i de kommende år.

Det ventes, at der i 2021 vil blive sendt 27 millioner AR-briller afsted fra producenternes fabrikker, og når man lægger salget af de mange software-løsninger sammen med selve brille-saget, ryger den samlede omsætning helt op på 750 milliarder kroner om få år ifølge ABI Research.

Analysefirmaet forventer dog, at også VR-produkterne nok skal begynde at sælge.

Det vil blandt andet ske med udgangspunkt i produkter som Oculus Rift, HTC Vive og Sonys PlayStation VR (PSVR), der alle lanceres i år.

Læs også:

Masser af virtual reality-nyheder: Minecraft og billigere headset på vej

Goldman Sachs: Virtual reality-markedet overgår pc-salget om 10 år

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S