Artikel top billede

4G sendemast fra TDC. Foto: Uffe Weng. (Foto: Uffe WengFotojournalist Uffe WengPhotojournalist Uffe Wengwww.uffeweng.dkGunløgsgade 33, 2. tv.2300 København S.Danmark / Uffe Weng)

TDC under hårdt pres: Mister mobilkunder - men har skruet priserne op

TDC mister mobilkunder, men vil alligevel kunne vise omsætnings-fremgang i mobilforretningen. Grund: Selskabet har hævet priserne, lyder det i en ny analyse.

Danmarks største teleselskab, TDC, er fortsat under hårdt pres og vil - igen - skulle fremvise et regnskab med tilbagegang i omsætning og tab af kunder.

Sådan lyder det i en skriftlig analyse af Morten Imsgard, teleanalytiker i Sydbank, forud for TDC regnskab for årets andet kvartal, der lander onsdag.

Morten Imsgard skriver dog samtidig, at de prisstigninger, TDC har gennemført på mobilabonnementer, dæmper omsætningsfaldet i privatforretningen:

"Vi forventer, at TDC vil tabe 4.000 private mobiltelefonikunder i 2. kvartal."

"Til gengæld estimerer vi en stigning på to kroner i ARPU i mobiltelefoniforretningen i forhold til niveauet i 2. kvartal 2015 drevet af prisstigninger."

Morten Imsgard og Sydbank uddyber i analysen, hvordan det redder TDC's omsætning i mobilforretningen:

"Prisstigningerne betyder, at vi ser en omsætningsvækst på 3,7 procent inden for mobiltelefoni i forhold til 2. kvartal 2015."

Her går det den forkerte vej for TDC

Sydbank skriver samtidig, at banken forventer, at TDC også vil tabe 2.000 kunder i internetforretningen og 5.000 TV-kunder i kvartalet.

"Vi ser en samlet omsætning i 'Privat' på 2.702 mio. kr. i 2. kvartal 2016, hvilket svarer til en tilbagegang på 2,4 procent i forhold til 2. kvartal 2015," lyder forventningen fra Morten Imsgard fra Sydbank forud for TDC's regnskab på onsdag.

Også TDC's erhvervsforretning er samtidig under pres. Om den del af TDC skriver Sydbank:

"Vi estimerer en samlet omsætningstilbagegang på 9,9 procent i 2. kvartal 2016 i forhold til 2. kvartal 2015. Det svarer til en omsætning på 1.287 millioner kroner i 2. kvartal 2016."

TDC kvartalsregnskab ser således ud til at vise mange af de samme udfordringer for TDC, som også var dominerende i årsregnskabet: Det er kort sagt en presset telekoncern. Læs mere om det her.

Den danske telebranche kæmper med næb og kløer

Det er i øvrigt langt fra kun TDC, der over det seneste år har hævet priserne på de billige mobilabonnementer.

Faktisk har alle de store danske teleselskaber hævet prisen på det billigste mobilabonnement efter flere års intens priskrig.

Læs mere om den udvikling her.

Mens de store selskaber altså forsøger at få lagt en dæmper på priskrigen, har ikke mindst opkomlingen Plenti i de seneste måneder forsøgt at kapre kunder ved hjælp af blandt andet meget aggressive priser.

Kampen om de danske mobilkunder er fortsat ganske hård. I det spil er det ikke mindst TDC, der er under pres.

I vores gennemgang af udviklingen på markedet i andet halvår 2015, kunne vi fortælle TDC's kundebase skrumpede med over 38.000 mobilabonnementer, mens eksempelvis, mens både 3, Telia og Telenor hentede kunder.

Læs mere her:

Magtkamp om de danske mobilkunder: Her er resultaterne hos TDC, Telia, Telenor og 3

Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

Danske forhold tvinger TDC til frasalg: Derfor må TDC skille sig af med sin svenske milliard-forretning

Spritnyt årsregnskab fra TDC: Så presset er den danske telegigant




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere