Motorola stopper udviklingen af nye smartwatches: Alt for få køber dem

Motorola har produceret en af de bedste smartwatches på markedet med selskabets Moto 360, men nu bliver produktionen af Android-ure sat på 'hold'. Grund: Forbrugerne gider ikke købe smartwatches.

Artikel top billede

2016 har været et hårdt år for Android Wear, Googles styresystem til smartwatches. 

Google fremviste et imponerende Android Wear 2.0-system på selskabets udviklerkonference i foråret, men nu snart syv måneder senere er udgivelsen blevet forsinket på ubestemt tid.

Samtidig har der kun været få og relativt uimponerende lanceringer af nye Android Wear-ure i året der gik.

Nu stiller Motorola sig kritisk over for produktkategorien, selv om selskabet har produceret et af de mest populære og bedste Android-ure på markedet, Moto 360. 

Motorolas udviklingschef, Shakil Barkat, har udtalt til The Verge, at firmaet ikke har planer om at udgive et nyt Android Wear-ur foreløbig. Heller ikke i forbindelse med udgivelsen af Android Wear 2.0.

"Der er ikke nok ryk i markedet til at give grund til at udgive et nyt ur inden for nærmeste fremtid," siger Shakil Barkat til The Verge. 

Læs også: Ambitiøst Google-projekt løber ind i problemer - nu må Google udskyde det

Interesserer for få
Motorolas ur, Moto 360, var et af de allerførste smartwatches med Android Wear, og det var forventet, at der ville udkomme en ny model i forbindelse med den kommende lancering af Android Wear 2.0.

"På et tidspunkt vil smartwatches helt sikkert give mere værdi for forbrugerne, men lige nu er wearables et niche-produkt og rammer ikke bredt nok til, at vi vil blive ved med at bygge et nyt ur år efter år," forklarer Shakil Barkat.

Læs også: Ingen vil have smartwatches: Salget for wearables styrtdykker og producenterne flygter

Det ventes, at andre firmaer som Huawei, LG og Asus er på vej med de næste store Android Wear-ure. Der går også rygter om, at Google selv vil lancere et par nye Pixel-ure i løbet af 2017. 

Tilbage i februar 2015 skrev Computerworld, at Android Wear-ure kun havde solgt 800.000 enheder fordelt på alle producenter i løbet af 2014. Vi lagde allerede dengang op til en debat om, hvorvidt smartwatches var en døgnflue. 

Det kan du læse mere om her: Android Wear flopper totalt: Kan vi allerede nu erklære smartwatch-kategorien for død?

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S