Butik med pc-tilbehør raser over netgabestok

Forbrugerklagenævnet vil fremover hænge firmaer, som ikke efterkommer nævnets afgørelser, ud på en ny hjemmeside. Hos et af firmaerne, pc-tilbehørsbutikken Chippen.dk, raser indehaveren, fordi han mener, at der er sket en fejl hos Forbrugerklagenævnet.

Firmaer, som ikke efterkommer de afgørelser, som Forbrugerklagenævnet træffer, bliver hængt ud på nettet på en ny hjemmeside. I første omgang er fem firmaer havnet på den sorte liste.

Indehaver Uffe Pedersen fra en af de udstillede virksomheder, pc-tilbehørsbutikken Chippen.dk, er stærkt utilfreds. Han mener, at der er tale om en alvorlig fejl fra Forbrugerklagenævnet, som nu risikerer at koste hans firma dyrt på grund af dårlig omtale.

- Vi risikerer at miste 35 procent af vores omsætning på grund af det her. Jeg synes, det er noget værre svineri at hænge nogen ud for noget, der ikke er sket, raser Uffe Pedersen.

Han hævder, at Forbrugerklagenævnet har blandet to forskellige sager sammen, og det derfor er helt uberettiget, at Chippen.dk har fået en plads i gabestokken på hjemmesiden Firmatjek, som varetages af Forbrugerstyrelsen og Forbrugernes Hus.

- Det er to sager, som er blevet rodet sammen. Derfor har jeg bedt Forbrugerstyrelsen om at tage sagen op igen, siger Uffe Pedersen.

Knækket grafikkort eller forsvunden pakke?

Ifølge den afgørelse, som er offentliggjort på Firmatjek-hjemmesiden, er der tale om en sag, hvor en kunde vil bytte sit grafikkort, fordi det ikke passede i kundens pc.

Kunden bliver tilbudt at bytte kortet og sender det med almindelig pakkepost retur til Chippen.dk. Her hævder man, at man aldrig modtager pakken.

Det er ifølge Uffe Pedersen den ene af de to sager, som er blevet blandet sammen. I den anden sag er der tale om et grafikkort, som ligeledes bliver sendt retur til butikken, men hvor kortet ifølge Uffe Pedersen er knækket ved ankomsten, angiveligt fordi kunden har beskadiget det ved installationen.

Af afgørelsen fremstilles det imidlertid som én sag, hvor Chippen.dk skal betale pengene tilbage til kunden, fordi butikken ikke har svaret på henvendelserne fra Forbrugerklagenævnet.

- Det er den samme medarbejder, som har siddet med begge sager. Det er unfair, at vi bliver hængt ud, fordi de har lavet en fejl, siger Uffe Pedersen.

Afviser sammenblanding

Hos Forbrugerstyrelsen afviser kontorchef Charlottet Lemke, at der er sket en fejl.

- Jeg mener ikke, der er mikset nogen sager sammen. Der er ikke blevet blandet nogen bilag sammen, og der ligger to forskellige afgørelser fra nævnet, siger hun.

Derfor vil hun meddele Uffe Pedersen, at hans firma må forholde sig til den afgørelse, som nævnet har truffet, og som det endnu ikke har efterkommet.

Det er den nye forbrugerlov, som trådte i kraft ved årsskiftet, som giver mulighed for at offentliggøre navnene på de firmaer, som ikke følger de afgørelser, som Forbrugerklagenævnet kommer med.

Relevant link

Firmatjek-hjemmesiden




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere