Softwarehuset Tangora Software er stærkt fortørnet over, at konsulenthuset Valtech benytter sig af søgemaskineoptimering til at videresende potentielle Tangora-kunder til Valtechs egen hjemmeside.
? Jeg er meget utilfreds med, at folk, der søger en løsning fra Tangora bliver ført til Valtech, der forhandler vores konkurrenters produkter, siger Erik Seifert, administrerende direktør, Tangora Software.
Problemet er, at Valtech benytter sig af såkaldte doorway-sider, som tidligere har været beskrevet på Computerworld Online.
Skjulte sider
En doorway-side indeholder tekst og information, som giver en høj placering hos Google, men som ikke vises til de besøgende, når de klikker sig videre fra søgemaskinen.
Det sker ved at lave en såkaldt re-direct ved hjælp af scriptsproget Javascript.
Det betyder, at man får Valtechs hjemmeside som første resultat, når man søger på kombinationen Tangora og e-handel på Google.
Rasmus Sørensen er søgemaskineoptimerings-specialist i virksomheden Notabene, og han bakker op om Tangoras kritik af metoden.
? At snylte på andres varemærker er ikke god tone. Hvorfor overhovedet bruge re-direct? Allerede der ryger mit røde flag op. I mine øjne er der kun ét mål: At få nogle flere hits på Google, siger han.
Optimering i orden
Valtechs administrerende direktør, Lars Bladt, afviser kritikken.
Han mener, at det er i orden, at man optimerer sin hjemmeside, og mener i første omgang, at Tangora nævnes, fordi selskabet er en samarbejdspartner.
? Jeg ser ikke noget problem i, at vi nævner vores samarbejdspartnere på vores hjemmeside, siger Lars Bladt.
Det afviser Tangora-direktør Erik Seifert.
? Vi havde et møde med Valtech i februar 2004, men det kom der ikke noget ud af. I øvrigt kommer der heller ikke noget ud af at søge på Tangora på Valtechs hjemmeside. Valtech er tydeligvis ikke interesseret i at promovere Tangora - kun i at hente trafik på vores bekostning.
Da Computerworld Online taler med Lars Bladt igen, har han fundet ud af, at Tangora ganske rigtigt ikke er en Valtech-samarbejdspartner.
Han har også besluttet, at det måske ikke er helt i orden, at man ved at søge på kombinationen af Tangora og e-handel havner via en skyggeside på Valtechs hjemmeside.
Fjerner kombinationen
? Jeg har iværksat at få fjernet den kombination, men mener fortsat, at det er i orden, at der står Tangora på vores skyggeside, fordi vi jævnligt søger medarbejdere med kompetence i blandt andet Tangoras produkter, siger Lars Bladt.
Han mener også, at det er i orden, at søgemaskineoptimere ved hjælp af de såkaldte skyggesider, så længe det gøres "rigtigt".
Der får han ikke opbakning fra Rasmus Sørensen fra søgefirmaet Notabene, som mener, at det ikke er god stil at bruge skjulte sider og re-direct.
? Teknisk sker der en re-direct. Det vil sige, at den side, Google viser, er den side, Valtech gerne vil have, jeg ser - ikke den side, jeg oprindeligt søgte efter, siger Rasmus Sørensen.
Tangoras direktør Erik Seifert er overbevist om, at Valtechs skyggesider har kostet ham forretning, og han overvejer nu, om han skal anlægge en erstatningssag.