Dansk komiker vil score millioner på Google

Den danske mester i stand up, Henrik Bruhn, lover danskerne guld og grønne skove i helsides annoncer i flere danske aviser. Med et hjemmelavet kursus mener han, at man kan score en timeløn på 600 kroner på Google. Selv går han efter at blive rig. Søgemaskineekspert advarer om, at man hurtigt kan tabe mere, end man tjener.

En række helsides annoncer i B.T., Ekstra Bladet, Urban, Metroxpress og Den Blå Avis forsøger for tiden at overbevise danskerne om utrolige indtjeningsmuligheder i søgemaskinen Google.

Annoncerne lover, at man ved at købe kurset "Adwords 101" for 995 kroner kan sikre sig selv en let indtjening på op mod 600 kroner i timen.

Bag konceptet står Henrik Bruhn, der i 2003 blev kåret som dansk mester i stand-up comedy. Nu mener han at have fundet en guldgrube i Googles annonceprogram.

5.000 Google-annoncer

Henrik Bruhn har selv forfattet omkring 5.000 rubrikannoncer til Google og har ud fra det udarbejdet materiale, som han håber på vil gøre ham rig.

- Jeg har opfundet et unikt system, der sikrer overskud. Der er en speciel måde, man kan skrive annoncen på, så det kun er interesserede, der køber, fortæller Henrik Bruhn.

Konceptet i Henrik Bruhns kursus er, at man melder sig som grossist hos forskellige annoncenetværk, hvor man får en kommission ved salg af produkter. Et eksempel kunne være flyselskaber, som giver penge til folk, der skaffer kunder.

Herefter køber man annoncer i Googles populære Adwords-program, så man via Google skaffer kunder til flyselskabet og dermed får sin kommission.

Den store indtjeningsmulighed ligger i at få indtægterne fra kommission til at overstige udgifterne til Google, og det er ikke et simpelt regnestykke, mener Rasmus Sørensen, der til daglig beskæftiger sig med søgemaskineoptimering og Google-annoncering i firmaet Notabene.

Han advarer mod Henrik Bruhns annonce-løfter om, at man kan tjene op mod 600 kroner i timen med systemet.

- Det kan løbe løbsk, og man kan hurtigt blive en fattig mand af det. Man kan lige så vel få brugt pengene på ingenting, for man er oppe mod professionelle virksomheder, som gør det her hver dag, mener Rasmus Sørensen.

Han sammenligner det med aktiehandel, hvor det gælder om at købe billigt og sælge dyrt. Problemet er, at man ikke kender salgsprisen.

- Google skal nok få sine penge, så du kan lynhurtigt komme til at bruge en masse penge uden at tjene noget i den anden ende. En ting er at købe trafik, noget andet er at konvertere det til kommissionsindtægter, siger Rasmus Sørensen.

Han nævner som eksempel, at mange søgeord inden for rejsebranchen nemt koster tre-fire kroner hos Google, mens flyselskaber som Sterling og Easyjet måske giver 50 til 100 kroner i kommission.

Det betyder, at man som minimum skal formidle salget af en flybillet ved et ud af 15 til 25 klik, hvis man skal undgå ligefrem at tabe penge.

Afviser kritikken

Henrik Bruhn mener, at det er en let sag, hvis man følger hans råd.

Ifølge avis-annoncen tjener han selv mellem 4.800 og 6.000 kroner om dagen ved at bruge metoden, og der ruller snildt over 1.400 kroner ind på bankbogen selv på dage, hvor han ikke er aktiv.

Han kalder samtidig branchen for søgemaskineoptimering skrigende inkompetent og afviser dem, der stiller spørgsmålstegn ved hans metode.

- Du hilse dem fra mig og sige, at de må tage en tudekiks. For vi er altså nogen, der har tjent penge på det her i årevis, siger Henrik Bruhn.

Ifølge ham har han købt avisannoncerne med stor rabat, fordi han er slået til i sidste øjeblik. Den samlede regning løber derfor kun op på knap 80.000 kroner, selvom listepriserne er langt højere.

I avisannoncerne understreges det, at der kun er 50 kurser til salg, fordi der ydes personlig telefonsupport, men Henrik Bruhn fortæller, at det reelt snarere er 200.

Amerikansk version skal give guld

Samtidig siger han, at han ikke bekymrer sig om overskud. Det danske kursus skal derimod udvikle sig til en amerikansk version, som Henrik Bruhn har store forhåbninger til.

- Det bliver en samlet pakke, der skal komme på amerikansk, og jeg har en forudbestilling på 500 styk. Når jeg er færdig med at udvikle det hele, ligger der en kvart million dollar og venter på mig, mener han.

Håbet om de mange penge har dog ikke fået Henrik Bruhn til at droppe sin karriere som komiker, hvor han stadig tager ud til arrangementer.

Ifølge analysefirmaet Jupiter Research oplever markedet for betalte søgeresultater i år vækstrater på 63 procent. Jupiter forventer, at der i 2009 vil blive investeret 34 milliarder kroner i betalte søgeresultater.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job