Politiker-weblogs: Nul effekt på vælgerne

<B STYLE="color:#C8000A;font-size:12px"> Valg:</b> Politikerne skriver weblogs som aldrig før, men det ændrer sandsynligvis ikke noget i valgkampen. Politikerne skriver nemlig for dem, der allerede er enige med deres budskaber og politik ? det ved de bare ikke. Blogs er for overfladisk et medie til rigtigt at rykke ved noget.

Der blogges i den danske valgkamp som aldrig før. Dermed kunne se ud som om, at de danske politikere har taget elementer fra den amerikanske valgkamp til sig.

Politkkerne kan bare godt tro om igen, hvis de tror, at det flytter stemmer, at lade folket følge med i deres tanker på nettet.

- Weblogs har den store begrænsning, at de kun læses af dem, der allerede er overbevist. Dem, der læser den, har selv opsøgt politikeren, mener Frederik Preisler, kreativ direktør og partner i reklamebureauet Propaganda McCann.

Blogs dør efter valget
Stefan Bøgh-Andersen har oprettet Overskrift.dk, der efter sigende skulle være det største danske indeks over de såkaldte RSS-feeds herhjemme.

De fleste feeds kommer netop fra weblogs, og Stefan Bøgh-Andersen har set en stigning i antallet af politikere, der sender opdateringer fra deres blogs direkte ud frem for at satse på, at vælgerne selv klikker ind.

- Du har en overskrift, to linier og et link til bloggen eller nyheden. RSS er indtil videre mest for teknofreaks, så det har nok ikke betydning for menigmand i valgkampen. Men jeg tror, det ændrer sig, for det er stort i USA, forklarer han.

Stefan Bøgh-Andersen vurderer dog, at blogs ikke vil være en faktor, når valget er slut.

- Politikernes blogs kommer til at dø ud, når valgkampen er ovre, mener han.

Politikerne skiller sig ikke ud
Frederik Preisler anslår, at 80 procent af de besøgende på politiske blogs kommer fra politikerens eget bagland.

- Politikerne overvurderer altid, hvor meget det her interesserer folk. For de fleste mennesker er valgkampen allerede forbi, siger Frederik Preisler.

Han har beskæftiget sig med branding gennem mange år. Reklamemanden Preisler ser valgkamps-blogs som et tegn på at politikerne har taget dele af branding-filosofien til sig.

Men set fra hans synspunkt lykkes det ikke rigtigt for dem at trænge igennem eller skille sig ud, hvilket ellers må siges at være et af formålene ved branding.

- Politikerne bruger det bare som endnu et medie til at komme med de synspunkter, der allerede er kendte, siger Frederik Preisler.

Han uddyber, at politikerne på den ene side ser vælgerne som kunder, men at det ikke bliver gennemført nok. I stedet for en specialbutik ender det som et supermarked, noget han ser som en konsekvens af at ville 'være noget for alle på en gang.'

- Eller gedemarked, om du vil, siger Frederik Preisler, der er mindre end begejstret.

Amerikanske tilstande
Politikerne tror måske, at de kan tage styringen over valgdækningen ved hjælp af blogs. Eller at blogs kan give vælgerne et mere personligt billede af dem.

- Valgkampen er ufattelig kedelig. Dem, der har noget andet at byde på, er nærmest usynlige i mediebilledet, mener Frederik Preisler, der ikke ser blogs som midlet, der kan få mindre partier holdninger ud over rampen.

- Vi har fået ægte amerikanske tilstande og medierne er ufatteligt poppede, siger Frederik Preisler om valgkampen, der af flere bliver betegnet som et præsidentvalg mellem Fogh og Lykketoft.

Fordelen ved blogs, der er kommet på RSS-vognen, er, at abonnenterne får direkte at se, når der kommer nyt på bloggen. Men når opdateringerne tikker ind i en lind strøm, opstår der måske ligegyldighed ? og budskaberne risikerer at gå tabt.

- Det bliver selvfølgelig overfladisk, når nyhederne kommer ind på den måde. Det bliver til sidst ligesom bogmærkerne i browserne, hvor man ikke tjekker alt ud længere, siger Stefan Bøgh-Andersen.

Relevante links

Overskrift.dk om valgblogs




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere