Danske selskaber snylter på Google

<B STYLE="color:#C8000A;font-size:12px"> Rettet udgave:</b> Flere danske firmaer bryder reglerne for god markedsføringsskik på søgemaskinen Google, vurderer jurister. Det sker, når de optræder som snyltere på konkurrenternes varemærker, hvor deres annoncer dukker op, når der søges på konkurrenters navne. Sådan er Google bare skruet sammen, mener virksomhederne, som føler sig magtesløse.

Rettet udgave: Computerworld Online har i en tidligere udgave af denne artikel skrevet, at de pågældende virksomheder handler i strid med den danske varemærkelovgivning. Denne formulering er ændret. Virksomhederne handler i strid med god markedsføringsskik, har flere advokater vurderet efterfølgende, hvilket ikke er det samme. Endvidere har Computerworld Online skrevet, at virksomhederne erkender ulovligheder. Det har Computerworld ikke belæg for. Computerworld beklager. Artiklen er rettet.

En række danske firmaer bryder reglerne for god markedsføringsskik på søgemaskinen Google. Det sker, når deres annoncer dukker op sammen med søgeresultatet, når man søger på en af deres konkurrenters navne.

Det vurderer en række advokater, som Computerworld har talt med.

Advokat Claus Sørensen fra advokatfirmaet Dahl, Koch & Boll, der tillige er formand for Foreningen af Danske IT-advokater, er ikke i tvivl om, at det er i strid med reglerne for god markedsføringsskik, når der dukker en annonce for et konkurrerende produkt op, når man søger på et bestemt varemærke.

- Det er afgjort en krænkelse af dansk lovgivning. Man må ikke snylte på en andens varemærke. Man må ikke bruge en konkurrents varemærke til at profilere egne produkter og ydelser, siger han.

Han får opbakning af en række øvrige jurister, som Computerworld har talt med. Deres fortolkningerne følger dermed den linie, som en række domstole har lagt for dagen i andre europæiske lande.

Nøgleordet er Nykredit

Søger man på navnet på Danmarks største realkreditselskab, Nykredit, dukker der med mellemrum annoncer op for en række selskaber.

Det drejer sig blandt andet om de to konkurrerende selskaber, der slås med Nykredit om markedet for produkter til finansiering af fast ejendom, nemlig Realkredit Danmark og Skandiabanken.

Både Realkredit Danmark og Skandiabanken har købt sig til annoncering på Google på en lang række søgeord. Ordene kredit, lån og bank er blandt ordene, som Skandiabanken for eksempel har på sin liste.

Men hverken Skandiabanken eller Realkredit Danmark har imidlertid købt sig til, at deres annoncer skal dukke op ved søgning på navnet på konkurrenten Nykredit.

- Hvis man søger på Nykredit kommer også andre frem. Det er overhovedet ikke noget, som vi har noget med at gøre. Vi har i hvert fald på ingen måde købt ordet Nykredit, siger marketingchef Anders Sørensen fra Danske Bank-koncernen.

Administrerende direktør Henrik Vad fra Skandiabanken garanterer på samme vis, at det har Skandiabanken heller ikke.

Det bekræftes af Addvisors, der har stået for indrykningen af Skandiabankens annoncer. Her henviser man til, at problemet skyldes en indeksering af ordet 'Nykredit' i Googles automatik til at give annoncerne bedre placeringer.

Anders Sørensen fra Danske Bank-koncernen oplyser, at bankens mediabureau i forvejen har taget kontakt til Google og bedt om at få løst problemet. Og der afventes på svar.

Hovedreglen er, at en virksomhed ikke må bruge andres varemærker eller kendetegn i markedsføringen af egen virksomhed.

- I strid med god markedsføringsskik er den formelle betegnelse, men snylteri er i virkeligheden et udmærket ord, siger advokat siger advokat Knud Wallberg fra advokatfirmaet Sandel, Løje og Wallberg, der har immaterialret på nettet som et af sine specialer.

Undtagelser

Der findes undtagelser for reglerne. For eksempel hvis man sælger reservedele eller tilbehør til et varemærke. Så må man annoncere med, at eksempelvis en udstødning passer til Mercedes, Ford, BMW eller andet bilmærke.

Det må man ifølge advokat Knud Wallberg fordi, det er nødvendigt for at kunne afsætte virksomhedens produkter. Men det er det ikke for direkte konkurrenter.

- Det er jo ikke nødvendigt for konkurrenter at skrive konkurrentens varemærke for at afsætte sine egne produkter. Det er i virkeligheden det afgørende kriterium, siger advokat Knud Wallberg.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Google. Selskabet henviser til hovedkontoret i USA, der endnu ikke er bemandet på grund af tidsforskellen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job