Webhoteller binder kunder ulovligt

Alle de populære webhoteller binder deres kunder til automatisk at betale for et år ad gangen. Det er i strid med markedsføringsloven, siger jurist fra Forbrugerombudsmanden.

Det er let at købe plads på et webhotel – men det kan tage flere år at komme ud af aftalen igen.

Forretningsbetingelserne hos mange populære webhoteller binder nemlig kunderne for 12 måneder ad gangen og fornyer automatisk abonnementet.

Og det er ulovligt, siger jurist hos Forbruger-
ombudsmanden, Katrine de Neergaard, med markedsføringsloven i hånden.

Hos alle de populære webhoteller, der henvender sig til private, binder kunderne sig til at betale for et år ad gangen.

Når året er gået, fornyer webhotellet automatisk aftalen for et nyt år. Det er ikke muligt for kunden at stoppe aftalen undervejs, medmindre abonnementet siges op lang tid i forvejen.

Ikke rimeligt varsel

– Et firma må godt automatisk forny en aftale, men der skal være mulighed for at opsige den med et rimeligt varsel, for eksempel en måned, siger Katrine de Neergaard.

Og 12 måneders binding ad gangen er urimeligt, fastslog Sø- og Handelsretten i juni i en sag mod satellitkanal-udbyderen Viasat, der brugte samme måde at binde kunderne på som webhotellerne gør. Her blev Viasat dømt til at betale penge tilbage til alle, der ønskede at opsige med kortere varsel.

– Hvorfor skulle det være anderledes med et abonnement på et webhotel i forhold til et abonnement på fjernsynskanaler, spørger Katrine de Neergaard, der ikke ser nogen forskelle, der skulle stille webhoteller anderledes.

– Det er vores klare udgangspunkt, at det kan man ikke over for private forbrugere, siger hun.

Ingen paralleller

Hos B-one, der er det firma med flest registrerede dk-domæner, mener direktør Jacob Jensen ikke, at Viasat-sagen har betydning for hans webhotel.

– Vi har vendt afgørelsen i Viasat-sagen med vores advokater, og de sagde, at der ikke var grund til at ændre vores forretningsbetingelser. Der er ikke nogen paralleller, sagde de, og vi har heller ikke haft nogle sager om det, siger Jacob Jensen.

Han forklarer, at B-one selv skal købe de fleste af de domæner, som de sælger videre til kunderne, for et år ad gangen.

Desuden mener han, at omkostningerne ved at tilbagebetale restbeløbet ofte vil overstige prisen for et års webhotel, der starter ved 135 kroner.

Kan ikke klage

En søgning på internettet afslører mange utilfredse forbrugere, der føler sig bondefanget af webhotellerne. Nogle af dem har også taget sagen videre til Forbrugerklagenævnet.

Men uden held for Forbrugerklagenævnet kan som udgangspunkt kun gå ind i sager, der drejer sig om mere end 800 kroner.

Med webhotellernes priser på ned til ni kroner om måneden plus moms er det derfor ikke muligt for forbrugere at køre en sag.

Markedsføringsloven fastslår, at bindingsperioder skal være så korte som muligt, og at længerevarende bindinger skal kunne underbygges af væsentlige argumenter.

Betingelserne, som kunderne må skrive under på, er sjældent nemme at gennemskue.

Hos Speednames skal kunderne for eksempel tygge sig igennem 10 tætskrevne sider på kancelli-engelsk, hvis de vil være sikre på, hvad de skriver under på.

________________

Bindings- og fornyelsesperioder og opsigelsesvarsel for en række webhoteller, sakset fra deres forretningsbetingelserne.

Opsigelsesvarslet betyder, at man for at opsige sit abonnement og undgå fornyelse med en ny periode, skal sende en opsigelse et antal måneder i forvejen.

B-one: 12 mdr. periode, 3 mdr. varsel
Dandomain: 6-12 mdr. periode, 1 mdr. varsel
Scannet: 6 mdr. periode, 1 mdr. varsel
Speednames: 12 måneders periode, 1½ mdr. varsel
Surftown: 12-60 mdr. periode, 1 mdr. varsel
Tablix: 12 mdr. periode, 1 mdr. varsel
Webdomain/Ahaa: 12 mdr. periode, 1 mdr. varsel.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Oleksandra Kolesnyk som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med uddannelsen, da hun startede den hos Bestseller i Spanien - hun viderefører den nu hos netIP. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S