Netekspert skraber indhold og scorer kroner

Hjemmesiden 21winners.dk skraber indhold fra danske web-sider og bruger det bagefter til at score tusinder af kroner på Google-annoncer. Eksperten Mikkel DeMib Svendsen kritiseres for at spamme søgemaskiner.

En samling websteder under navnet 21winners.dk vækker harme hos konkurrenterne i den danske branche for søgemaskineoptimering.

21winners.dk er opdelt i undersider som "Mobiltelefoner", "Flybilletter" og "Viagra", hvor indhold skrabet fra andre hjemmesider bruges til at lede folk videre til indbringende Google-annoncer.

Siden ejes via et par underselskaber af weboptimerings-selskabet Red Zone Global, som er stiftet af Mikkel deMib Svendsen.

Kritiserer fremgangsmåden

Hos selskabet Trafikoptimering falder det teknisk chef Jesper B. Jensen for brystet, at man ved søgninger på Google på eksempelvis "BRF lånetilbud" får tilbudt sider under 21winners.dk, der reklamerer for en masse andre typer lånetilbud på sparsomt udsmykkede websider, som udelukkende indeholder tekstlinks.

Informationerne på siderne er tilsyneladende automatisk genereret fra tekstbidder på de oprindelige sider.

- Det er uheldigt, at Mikkel deMib selv misbruger andre firmanavne for at tjene stort på Googles returkommission, når han selv flere gange har udtalt sig kritisk omkring søgemaskineoptimering og snyd med Google-klik, siger Jesper B. Jensen.

Reklamerer for egne sider

Han mener samtidig, at Mikkel deMib Svendsen bruger ufine metoder, når han omtaler 21winners.dk og andre sider, der har overladt annonceringen til Red Zone Global, i en blog om webmarkedsføring.

Omtale i weblogs er nemlig en kendt måde at give bedre placeringer i Google-systemet.

Steven Snedker fra selskabet Vertikal.dk, som rådgiver om nettet, er lige så kategorisk i sin karakteristik af websteder som 21winners.dk, uden at han dog forholder sig til om der finder et misbrug af firmanavne sted.

Men der er tale om forurening af internet, mener han.

- 21winners er søgemaskinespam, og søgemaskinespammere er pak, der hverken tjener samfundet eller brugerne, siger han.

Tager kritikken afslappet

Hos Red Zone Global tager Mikkel deMib Svendsen kritikken helt afslappet.

- Man kan diskutere kvaliteten af det, jeg laver, men det er ikke ulovligt, siger han.

Han synes, at et udtryk som "søgemaskinespam" er udtryk for en moraliserende holdning.

I stedet må man forholde sig til, hvad der virker for annoncørerne – og det gør mere tyndbenede sider som 21winners.dk ifølge målinger, siger han.

- Jo dårligere de annoncebærerende sider var, jo højere var konverteringerne, og det er jo et interessant paradoks. Jeg vil jeg æde min hat på, at jeg tjener langt mere på et tyndbenet site med lidt information, end I gør på Computerworld, siger Mikkel DeMib Svendsen.

Google bærer selv ansvaret

Han mener, at det er helt ulogisk at kritisere markedsføringsfolk for at lave markedsføring, der virker – lige som man må klandre chefredaktøren og ikke dygtige pr-folk, der lykkes med at få pressemeddelelser trykt i avisen uden kritisk journalistisk bearbejdning.

Mikkel deMib Svendsen mener, at folk, som er utilfredse med, at sider som 21winners.dk får gode resultater i Google, må klage til Google selv.

Han erkender dog blankt, at det meget sjældent lykkes at få noget respons på den slags henvendelser til søge-giganten.

Mikkel deMib Svendsen henviser også til Google på spørgsmålet om, præcis hvilken indtjening sider som 21winners.dk kan generere for ejerne.

Det fremgår nemlig af aftalerne med Adsense, at man ikke må diskutere sin omsætning, forklarer han.

Link til Mikkel deMib Svendsens weblog med omtale af reklamesider: http://demib.blogspot.com/

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Erhvervsakademi Aarhus

    Undervisere til it, digitalisering og AI

    Midtjylland

    Gyldendal A/S

    CMS-udvikler med lyst til full-stack

    Københavnsområdet

    Csis Security Group A/S

    Product Marketing Manager

    Uspecificeret arbejdssted

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S