Sikkert eDankort flopper på nettet

Trods en stor reklamekampagne og løfter om øget sikkerhed er bankernes eDankort floppet totalt hos forbrugerne. FDIH og Telmore opfordrer til at overveje kortets fremtid.

Forbrugerne gider ikke bruge det specielle eDankort, som PBS for to år siden lancerede som et sikrere og nemmere alternativ til nethandel med Dankort.

I tredje kvartal af 2005 var der 4,3 millioner betalinger med Dankort og Visa/Dankort på nettet, mens eDankortet kun blev brugt 11.495 gange.

Det er stort samme brug som ved lanceringen for to år siden, selvom PBS i år har gennemført en større reklamekampagne for kortet.

Fiaskoen får nu både Foreningen for Dansk Interhandel (FDIH) og Telmore - Danmarks mest aktive kortmodtager på nettet - til at foreslå PBS at overveje fremtiden for eDankortet, som blandt den brede befolkning fortsat er helt ukendt.

- Alle, der har været involveret i det her, har ikke været dygtige til at overbevise forbrugerne og butikkerne om fordelene. Det kan være, at man skal spørge sig selv, om det er så vigtigt, hvis hverken forbrugere eller butikker er interesserede i at bruge det, siger Morten Kamper, direktør for FDIH.

Ingen forbruger-fordel

Med eDankortet foregår betalingen via kundens netbank, når der handles på nettet. Køberen skal derfor bruge sine netbank-oplysninger, og det giver butikken sikkerhed for, at personen faktisk er den, han udgiver sig for.

Problemet er imidlertid, at forbrugeren ikke har nogen fordel ved at betale via sin netbank i stedet for blot at indtaste cifrene fra sit Dankort som normalt.

Selv ved svindel med et Dankort vil forbrugeren altid stå uden tab.

- Der er to, der skal tage det til sig. Den ene er butikken, den anden er forbrugeren. Forbrugeren har ikke nogen umiddelbar fordel ved at bruge eDankort. Fordelen har butikken, fordi den har større sikkerhed for, at kunden i den anden er den, han siger, at han er, forklarer Morten Kamper.

Fiasko?

Trods den ringe udbredelse vil Kåre Regnarsson, der er produktchef for betalingskort hos PBS, ikke bruge ordet fiasko om eDankortet.

- Vi er absolut ikke tilfredse med udbredelsen. Men jeg tager nødigt så negative ord som fiasko i min mund; jeg synes stadig, det skal have tid til at finde sit leje. Det er for tidligt at udstede en dom, men vi så gerne, at det gik hurtigere, siger han.

Ifølge ham har en reklamekampagne fået antallet af butikker, der modtager betaling via eDankort, til at vokse fra omkring 80 til 200.

Den øgede sikkerhed er dog ikke gratis for butikken.

Med eDankortet skal butikken betale 0,3 procent af købssummen i gebyr til PBS. Med Dankortet er gebyret på 0,1 procent af købssummen.

Sats på Dankortet

Mobilselskabet Telmore er den klart største modtager af kortbetalinger via nettet, og her opfordrer administrerende direktør Allan Christiansen PBS til at fokusere på Dankortet som betalingsmiddel.

- Dankortet fungerer fremragende, og i og med, at sikkerheden opleves tilfredsstillende på Dankortet er der ikke brug for yderligere omveje via netbanken. Hvis vi kan bevare brugervenligheden på Dankortet, så bliver det overflødigt at kæmpe yderligere for eDankortet, siger han.

Allan Christiansen ser specielt gerne, at prisen per betaling falder fra de nuværende to kroner til 25-50 øre.

Det afvises af Kåre Regnarsson fra PBS. Ifølge ham er eDankortet specielt relevant for butikker, der sælger relativt dyre varer, hvor betalingssikkerheden er vigtigere.

Samtidig peger han på, at eDankortet har den fordel, at brugeren ikke skal ud i sin pung og hive det fysiske Dankort frem, når der handles på nettet.

Foreslår rabat

For at udbrede løsningen har PBS givet rabat eller gjort det gratis for de webhoteller, der skal implementere eDankortet i deres betalingsløsning.

På grund af den ringe udbredelse har PBS efter to år endnu ikke tjent investeringen i eDankortet hjem.

Hos FDIH har Morten Kamper et andet foreslag til at øge udbredelsen af eDankortet.

- Butikkerne kan give rabat, når der betales med eDankort. Jeg synes ikke, at det vil være helt ude i skoven, for butikken har større sikkerhed, mens kunden ikke står bedre, siger han.

Bag eDankortet står Dankort A/S og PBS A/S, som har indløsningsaftalerne med forretningerne.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S