Udover juleglæde udløste en julehilsen med et gavekort på 200 kroner fra firmaet Sponsorcar også irritation hos en del af modtagerne.
Sammen med julehilsen havde firmaet i cirka 150 tilfælde nemlig også vedhæftet en fil med oplysninger om e-mailadresser og andre kontaktoplysning på flere end 650 modtagere.
Datatilsynets har tidligere fastslået, at e-mailadresser på modtagere af nyhedsbreve og tilsvarende masseudsendelser skal sløres.
Ændrer procedure
Direktør i Sponsorcar, Johnny Magnussen, beklager, at filen med oplysningerne blev vedhæftet julehilsnen.
Fejlen skyldes en smutter under den manuelle udsendelse.
Det har nu fået Sponsorcar til at ændre proceduren for at sende den type e-mails.
- Det må ikke ske, men fejlen er forholdsvis begrænset. Vi har en database med over 30.000 personer. Det er kun cirka 150 personer, der her har modtaget oplysninger om andre, siger Johnny Magnussen.
Den vedhæftede fil indeholder udover navn og e-mailadresser på 650 personer også deres postadresser og i de fleste tilfælde et telefonnummer.
- Informationerne er for størstedelen nogen, som man også kan trække via De Gule Sider eller Krak, men det er naturligvis en fejl, at vi har sendt dem ud, siger Johnny Magnussen.
Accepterer udlevering
Modtagerne af julehilsenen er alle tilmeldt hos Sponsorcar, der tilbyder private bilejere en ekstra indtægt ved at reklamere for virksomheder på deres biler.
Indtægterne kommer fra virksomhederne, der betaler for reklamepladsen på bilerne i kortere eller længere perioder.
Ifølge Johnny Magnussen accepterer medlemmerne ved tilmelding til Sponsorcar, at deres personoplysninger udleveres til annoncørerne.
- Men det er selvfølgelig ikke meningen, at oplysningerne også skal udleveres til andre medlemmer, siger han.