50 millisekunder er nok til at vurdere et websted

I løbet af blot 50 millisekunder kan hjernen beslutte sig for, om den er interesseret i et websted eller ej. Det første indtryk hænger ved, selvom personen studerer webstedet grundigt.

Et enkelt blik på et websted er nok til at afgøre, om vi kan lide udseendet eller ej, viser forskning udført af forskere ved Carleton University i Canada.

Hjernen skal blot bruge 50 millisekunder eller omkring det samme, som et enkelt billede vises på et almindeligt tv.

- Medmindre førstehåndsindtrykket er positivt, vil de besøgende forlade dit websted, før de overhovedet når at finde ud af, at du måske kan tilbyde mere end dine konkurrenter, siger danskfødte Gitte Lindgaard, der står i spidsen for det canadiske forskerhold, til magasinet Nature.

Korte glimt

Forskerne viste forsøgspersoner korte glimt af forskellige websteder, som forsøgspersonerne skulle vurdere efter blot at have set dem så kort som 50 millisekunder.

Disse vurderinger blev sammenlignet med vurderinger, foretaget af forsøgspersoner, som fik længere tid til grundigt at vurdere webstederne. Forsøget viste, at vurderingerne baseret på de korte glimt lå i god tråd med de grundige vurderinger.

Det skyldes den måde, hjernen behandler nye indtryk og danner sig en hurtig vurdering, som det siden er svært at overvinde.

Denne såkaldte "kognitive bias" skyldes populært sagt, at vi foretrække at blive bekræftet i vores førstehåndsindtryk.

- Det er skræmmende, men tendensen til at fælde hurtige domme er langt mere udbredt, end vi er klar over, siger Gitte Lindgaard til Nature.

Førstehåndsindtryk afgørende

For firmaer, der er afhængige af at få brugere til at benytte deres websteder, kan førstehåndsindtrykket betyde forskellen på succes eller fallit, alt efter brugernes holdning til designet.

En stor del af de kommercielle websteder får op mod 60 procent af deres trafik via søgemaskiner, hvor brugerne bliver præsenteret for en liste af valgmuligheder, der kan gøre førstehåndsindtrykket endnu mere afgørende.

- Du får en liste over websteder, klikker på den øverste og siger så enten "Jeg er interesseret" og giver det nogle få sekunder til, eller også går du direkte tilbage til Google, siger Marc Coudron fra webdesign-firmaet Pod1 til Nature.

Han anbefaler et simpelt design, som ikke er for afvigende i forhold til det førsteindtryk, brugeren forventer.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S