50 millisekunder er nok til at vurdere et websted

I løbet af blot 50 millisekunder kan hjernen beslutte sig for, om den er interesseret i et websted eller ej. Det første indtryk hænger ved, selvom personen studerer webstedet grundigt.

Et enkelt blik på et websted er nok til at afgøre, om vi kan lide udseendet eller ej, viser forskning udført af forskere ved Carleton University i Canada.

Hjernen skal blot bruge 50 millisekunder eller omkring det samme, som et enkelt billede vises på et almindeligt tv.

- Medmindre førstehåndsindtrykket er positivt, vil de besøgende forlade dit websted, før de overhovedet når at finde ud af, at du måske kan tilbyde mere end dine konkurrenter, siger danskfødte Gitte Lindgaard, der står i spidsen for det canadiske forskerhold, til magasinet Nature.

Korte glimt

Forskerne viste forsøgspersoner korte glimt af forskellige websteder, som forsøgspersonerne skulle vurdere efter blot at have set dem så kort som 50 millisekunder.

Disse vurderinger blev sammenlignet med vurderinger, foretaget af forsøgspersoner, som fik længere tid til grundigt at vurdere webstederne. Forsøget viste, at vurderingerne baseret på de korte glimt lå i god tråd med de grundige vurderinger.

Det skyldes den måde, hjernen behandler nye indtryk og danner sig en hurtig vurdering, som det siden er svært at overvinde.

Denne såkaldte "kognitive bias" skyldes populært sagt, at vi foretrække at blive bekræftet i vores førstehåndsindtryk.

- Det er skræmmende, men tendensen til at fælde hurtige domme er langt mere udbredt, end vi er klar over, siger Gitte Lindgaard til Nature.

Førstehåndsindtryk afgørende

For firmaer, der er afhængige af at få brugere til at benytte deres websteder, kan førstehåndsindtrykket betyde forskellen på succes eller fallit, alt efter brugernes holdning til designet.

En stor del af de kommercielle websteder får op mod 60 procent af deres trafik via søgemaskiner, hvor brugerne bliver præsenteret for en liste af valgmuligheder, der kan gøre førstehåndsindtrykket endnu mere afgørende.

- Du får en liste over websteder, klikker på den øverste og siger så enten "Jeg er interesseret" og giver det nogle få sekunder til, eller også går du direkte tilbage til Google, siger Marc Coudron fra webdesign-firmaet Pod1 til Nature.

Han anbefaler et simpelt design, som ikke er for afvigende i forhold til det førsteindtryk, brugeren forventer.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job